Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Gminy Wejherowo

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

Analiza za 2019 r.

 

0x08 graphic
0x08 graphic

 

 

 

 

Gmina Wejherowo

 

 

 

 

 

 

 

 

A N A L I Z A

 

STANU GOSPODARKI

ODPADAMI KOMUNALNYMI

NA TERENIE

GMINY WEJHEROWO

ZA ROK 2019

 

 

 

 

 

 

 

Wejherowo, listopad 2020 r.

Spis treści

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      • 1. ZAGADNIENIA OGÓLNE

    • 1.1. Cel i zakres analizy

Utrzymanie czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwianie odpadów komunalnych należą do obowiązkowych zadań własnych gminy.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt. 10 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości
i porządku w gminach (tekst jedn. Dz. U. z 2018r. poz. 1454 ze zm.) oraz na mocy ustawy
z dnia 19 lipca 2019r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst. jedn. Dz. U. z 2019r., poz. 1579) Gmina dokonuje corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi. Zgodnie z art. 9tb ust. 1 na podstawie sprawozdań złożonych przez podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, podmioty prowadzące punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz rocznego sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi, a także innych dostępnych danych wpływających na koszty systemu gospodarowania odpadami komunalnymi Wójt Gminy sporządza analizę stanu gospodarki odpadami komunalnymi obejmującą:

  1. możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych komunalne oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych;

  2. potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi;

  3. koszty poniesione w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem
    i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych w podziale na wpływy, wydatki i nadwyżki
    z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi;

  4. liczbę mieszkańców;

  5. liczbę właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1, w imieniu, których gmina powinna podjąć działania, o których mowa w art. 6 ust.6-12;

  6. ilość odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie gminy;

  7. ilość niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych i odpadów zielonych, odbieranych z terenu gminy oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych.

 

    • 1.2. Regulacje prawne funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi

System gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Wejherowo realizowany jest zgodnie z wymaganiami prawnymi określonymi szczegółowo w aktach prawa miejscowego. Obowiązujące w 2019 roku uregulowania to:

  1. UCHWAŁA NR VIII/85/2019 z dnia 22 maja 2019r. zmieniająca uchwałę w sprawie poboru w drodze inkasa, określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

  2. UCHWAŁA NR XLII/506/2018 z dnia 30 maja 2018r. zmieniająca uchwałę w sprawie poboru w drodze inkasa, określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

  3. UCHWAŁA NR XXXV/428/2017 z dnia 29 listopada 2017r. w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

  4. UCHWAŁA NR XXXIV/417/2017 z dnia 25 października 2017r. w zmieniająca uchwałę w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości tej opłaty.

  5. UCHWAŁA NR XXVII/323/2017 z dnia 15 lutego 2017r. zmieniająca uchwałę w sprawie poboru w drodze inkasa, określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

  6. UCHWAŁA NR XXV/298/2016 z dnia 14 grudnia 2016r. zmieniająca uchwałę w sprawie poboru w drodze inkasa, określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

  7. UCHWAŁA NR XXII/255/2016 z dnia 07 września 2016r. w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Wejherowo.

  8. UCHWAŁA NR XXII/254/2016 z dnia 07 września 2016r. w sprawie określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

  9. UCHWAŁA Nr XXII/252/2016 z dnia 07 września 2016r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości tej opłaty.

  10. UCHWAŁA Nr XXII/251/2016 z dnia 07 września 2016r. w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

  11. UCHWAŁA NR XIX/201/2016 z dnia 27 kwietnia 2016r. zmieniająca uchwałę w sprawie poboru w drodze inkasa, określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

  12. UCHWAŁA NR XVI/171/2016 z dnia 27 stycznia 2016r. w sprawie poboru w drodze inkasa, określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

  13. UCHWAŁA Nr XXII/266/2012 z dnia 26 września 2012r. w sprawie podziału gminy na sektory w celu zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.

    • 1.3. Ogólna charakterystyka Gminy Wejherowo

Gmina Wejherowo położona jest w północno-zachodniej części województwa pomorskiego, północno-wschodniej części powiatu wejherowskiego, sąsiadując z obszarem aglomeracji trójmiejskiej, w tym miastami: Wejherowo, Reda, Rumia i Gdynia. Obejmuje tereny o powierzchni ok. 200 km?, okalające niemal 50-cio tysięczne miasto Wejherowo.

W skład gminy wchodzi 16 sołectw: Bieszkowice, Bolszewo, Gniewowo, Gościcino, Gowino/Pętkowice, Góra, Kąpino, Kniewo/Zamostne, Łężyce, Nowy Dwór Wejherowski, Orle, Reszki, Sopieszyno, Ustarbowo, Warszkowo, Zbychowo.

Liczba mieszkańców zameldowanych na terenie Gminy na dzień z 31 grudnia 2019r. wyniosła 25 717 osób. Na obszarze całej gminy rokrocznie obserwuje się tendencję wzrostową liczby ludności.

Gmina znajduje się w zasięgu zurbanizowanego pasma Gdynia - Lębork - Słupsk,
o przewadze funkcji mieszkaniowej kształtującego się wzdłuż jednego z głównych ciągów infrastruktury technicznej, na którą składa się droga krajowa nr 6 oraz linia kolejowa nr 202. Pomiędzy sołectwami występuje znaczne zróżnicowanie w strukturze funkcjonalno-przestrzennej, które wynika z ich położenia.

Tereny najbardziej zurbanizowane znajdują się w centralnej i północnej części Gminy,
w szczególności w sołectwach: Bolszewo, Orle, Gościcino, Gowino, Kąpino, gdzie dominuje funkcja mieszkaniowa. Duży rozwój struktur zabudowy mieszkaniowej, zaobserwować można także w miejscowościach okalających miasto, lub przy drogach głównych, tj. Gniewowo
i Góra.

Największy rozwój funkcji produkcyjnej i usługowej obserwuje się w Bolszewie, Gościcinie i Łężycach.

Przewaga terenów leśnych występuje w Łężycach, Bieszkowicach, Reszkach, w części Zbychowa, Nowego Dworu Wejherowskiego, Sopieszyna i Ustarbowa, głównie w obszarze Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego lub jego otuliny.

Funkcja rolnicza głównie w sołectwie Kniewo odgrywa coraz mniejszą rolę.

 

2. SYSTEM GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY WEJHEROWO

    • 2.1. Zarys systemu gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Wejherowo

Dla potrzeb organizacji i sprawnego zarządzania systemem gospodarki odpadami już
w roku 2012 dokonano podziału obszaru administracyjnego Gminy Wejherowo na 2 sektory.

Sektor I „Północny” jest mniejszy powierzchniowo, jednak charakteryzuje się większą gęstością zabudowy, obejmując największe miejscowości w gminie takie jak: Bolszewo, część Gościcina czy Orle. Na terenie obejmującego większość obszaru gminy sektora II „Południowego” do największych pod względem liczby mieszkańców miejscowości należą: Gowino, Zbychowo, Nowy Dwór Wejherowski. Za linię graniczną rozdzielającą dwa sektory przyjęto drogę krajową nr 6 przecinającą miejscowość Gościcino. W poniższej tabeli zestawiono sołectwa wchodzące w skład poszczególnych sektorów.

 

Nazwa

Sołectwa

Sektor I „Północny”

Warszkowo, Kniewo, Góra, Orle, Kąpino, Bolszewo oraz część

Sołectwa Gościcino znajdującą się na północ od drogi krajowej nr 6

Sektor II „Południowy”

Łężyce, Bieszkowice, Nowy Dwór Wejherowski, Zbychowo, Reszki, Gniewowo, Sopieszyno, Ustarbowo, Gowino oraz część Sołectwa Gościcino znajdującą się na południe od drogi krajowej nr 6

Tabela 1. Sołectwa wchodzące w obszar poszczególnych sektorów - sporządzona na podstawie Uchwały Rady Gminy Wejherowo nr XXII/266/2012 z dnia 26 września 2012 roku

 

W 2019 roku w zamian za pobieraną opłatę, Gmina Wejherowo za pośrednictwem podmiotów prywatnych świadczyła usługi odbioru od właścicieli nieruchomości zamieszkałych następujących frakcji odpadów:

 

  • odpadów zmieszanych (niesegregowanych) ,

  • makulatury (papieru i tektury) i opakowań wielomateriałowych (kartoników po mleku i sokach itp.),

  • szkła,

  • plastiku (tworzyw sztucznych) i metalu,

  • odpadów zielonych,

  • zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,

  • odpadów wielkogabarytowych,

  • niebezpiecznych np. farb, baterii i akumulatorów, leków, świetlówek,

  • opon,

  • popiołu z palenisk domowych,

  • odpadów poremontowych.

 

W roku 2019 system odbioru odpadów komunalnych nie uległ zmianie w stosunku do roku poprzedniego. Odbiór odpadów realizowany był z dwoma Wykonawcami:

 

  • dla sektora I - z konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Komunalne AGORA Sp. z o.o. oraz Usługi Komunalno-Transportowe Budowa Pojazdów „EKO-LOGISTYK” Dariusz Grubba;

  • dla sektora II - z Przedsiębiorstwem Robót Sanitarno-Porządkowych „SANIPOR”            Sp. z  o. o.;

W zapisach prawa miejscowego określono minimalną częstotliwość odbioru poszczególnych frakcji odpadów (tabela poniżej). Częstotliwość ta dostosowana była do strumienia występujących odpadów.

 

Rodzaj odpadów

Częstotliwość

Zmieszane

Zgodnie z harmonogramem

  1. nieruchomości zabudowane budynkami jednorodzinnymi - nie mniej niż 1 raz na 2 tygodnie

  2. nieruchomości zabudowane budynkami wielorodzinnymi - nie mniej niż 1 raz na tydzień

Odpady selektywnie zebrane

(makulatura, szkło, tworzywa sztuczne, metale i odpady wielomateriałowe, popioły, odpady zielone)

 

  1. nieruchomości zabudowane budynkami jednorodzinnymi - nie mniej niż 1 raz na miesiąc

  2. nieruchomości zabudowane budynkami wielorodzinnymi - nie mniej niż 1 raz na tydzień

Meble i inne odpady wielkogabarytowe

 

W terminie ustalonym indywidualnie

2 razy w roku - „wystawki”

Odpady po remontach

 

Maksymalnie 1 raz w roku 2 Mg

(pod warunkiem wydzielenia gruzu budowlanego, tworzyw sztucznych, styropianu i odpadów niebezpiecznych)

Tabela 2. Minimalna częstotliwość odbioru odpadów komunalnych z terenu nieruchomości zamieszkałych - sporządzona na podstawie obowiązujących Uchwał Rady Gminy Wejherowo.

 

Gmina miała obowiązek wyposażenia nieruchomości zamieszkałych w pojemniki/worki na odpady zbierane selektywnie (makulaturę, szkło, tworzywa sztuczne, metale i opakowania wielomateriałowe, popioły oraz odpady zielone).

W przypadku odpadów zmieszanych właściciele nieruchomości byli zobowiązani do zapewnienia odpowiednich pojemników na swój koszt.

Odpady zbierane selektywnie powinny być gromadzone w pojemnikach lub specjalnie przystosowanych workach, ograniczających możliwość ich rozerwania. Kolorystyka pojemników/worków była następująca:

 

  1. makulatura (papier i tektura) i opakowania wielomateriałowe (kartoniki po mleku, sokach itp.) - kolor niebieski,

  2. szkło - kolor zielony,

  3. plastik(tworzywa sztuczne)i metale - kolor żółty,

  4. popioły z palenisk domowych - kolor szary,

  5. odpady zielone - kolor brązowy.

W 2019 roku nie zmieniono stawek opłat za gospodarowanie odpadami. Dalej funkcjonował system naliczania opłaty od gospodarstwa domowego, ze zróżnicowaniem co do jego wielkości.

Miesięczna stawka opłaty pozostała uzależniono od liczby osób zamieszkujących w danym gospodarstwie domowym oraz od występowania bądź braku występowania selektywnej zbiórki odpadów.

Wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami w przypadku prowadzenia selektywnej zbiórki ma charakter degresywny, co uwzględnia zmniejszający się udział kosztów stałych wraz ze zwiększeniem się ilości odpadów, a w gospodarstwach powyżej 7 osób pozostaje na stałym poziomie. W przypadku braku prowadzenia segregacji opłata zwiększa się proporcjonalnie do wielkości gospodarstwa domowego, a w gospodarstwach powyżej 7 osób pozostaje na stałym poziomie.

Nie istniał podział stawek w zależności od rodzaju zabudowy (jedno-/wielorodzinnej).

 

Liczba osób w gospodarstwie domowym

Stawki opłat (PLN)

 

Zbiórka selektywna

Brak selektywnej zbiórki

1

12,10

21,00

2

24,20

42,00

3

34,80

63,00

4

46,40

84,00

5

53,00

105,00

6

63,60

126,00

7 i więcej

72,20

147,00

 

Tabela 3. Miesięczne stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi - sporządzona na podstawie uchwały NR XXXIV/417/2017 z dnia 25 października 2017r.

 

W roku 2019 system odbioru odpadów komunalnych w Gminie Wejherowo nie obejmował nieruchomości niezamieszkałych, rozumianych jako nieruchomości wykorzystywane do celów innych niż mieszkalne. Systemem nie objęto również nieruchomości mieszkalno-użytkowych lub użytkowo-mieszkalnych w części użytkowej. Zgodnie z regulaminem utrzymania czystości właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, w tym także właściciele nieruchomości mieszkalno-użytkowych lub użytkowo-mieszkalnych w części użytkowej, mieli obowiązek zawarcia umowy na odbiór odpadów komunalnych powstałych w wyniku ich działalności z przedsiębiorcą odbierającym odpady komunalne i wywozu tych odpadów na swój koszt.

Dla nieruchomości niezamieszkałych określono minimalną częstotliwość odbioru jedynie dla frakcji odpadów zmieszanych i odpadów zbieranych selektywnie. Dla odpadów zmieszanych jest to min. 1 raz na dwa tygodnie, natomiast dla odpadów zebranych selektywnie 1 raz na miesiąc.

2.2. Punkty Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK)

Na terenie Gminy Wejherowo początkowo w roku 2019 funkcjonowały dwa Punkty Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK), w których w ramach wnoszonej opłaty, możliwe było bezpłatne pozostawienie niektórych kategorii odpadów, pochodzących z gospodarstw domowych, którymi były:

  • PSZOK w Kąpinie, położony przy ul. Wiejska 1 w siedzibie firmy AGORA, gdzie przyjmowane były: makulatura i opakowania wielomateriałowe, plastik i metal, szkło, odpady zielone, opony do 4 szt. na gospodarstwo domowe rocznie;

  • PSZOK w Łężycach, położony przy alei Parku Krajobrazowego 99, prowadzony przez Eko Dolina Sp. z o.o., gdzie przyjmowane były: makulatura i opakowania wielomateriałowe, plastik i metal, szkło, odpady zielone, opony do 4 szt. na gospodarstwo domowe rocznie, odpady wielkogabarytowe, odpady budowlane, w tym np. odpady poremontowe oraz odpady porozbiórkowe oraz gruz budowlany (do 2 Mg na jedno gospodarstwo domowe rocznie - istniała możliwość zamówienia worka Big Bag lub kontenera).

Z przyczyn organizacyjno-technicznych PSZOK w Kąpinie z dniem 1 marca 2019r. został zawieszony. Jednakże w jego zastępstwie uruchomiono Objazdowy Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych - zbiórkę w systemie kontenerowym. Kontenery podstawiano w dwóch lokalizacjach w Kąpinie oraz Bolszewie:

  • Objazdowy Punkt Zbiórki Odpadów Komunalnych w Kąpinie - był czynny w każdą sobotę w godzinach 10:00 -13:00, gdzie można było przekazać takie frakcje odpadów jak: makulatura i opakowania wielomateriałowe, plastik i metal, szkło, odpady zielone, opony do 4 szt. na gospodarstwo domowe rocznie;

  • Objazdowy Punkt Zbiórki Odpadów Komunalnych w Bolszewie - prowadzony przez PGSS „Kaszubia” - zlokalizowany przy ul. Szkolnej 52 (plac przy PZON), gdzie w miesiącach kwiecień-listopad 2019r. w każdą sobotę w godzinach 11:00 -15:00 można było przekazać odpady zielone. W roku sprawozdawczym wywieziono 46 kontenerów. W stosunku do roku 2018 (37 kontenerów) nastąpił wzrost liczby wywiezionych odpadów zielonych o prawie 20%.

 

    • 2.3. Punkt Zbiórki Odpadów Niebezpiecznych (PZON)

Punkt Zbiórki Odpadów Niebezpiecznych (PZON), zlokalizowany w Bolszewie przy ul. Szkolnej 52, prowadzony przez Komunalny Związek Gmin „Dolina Redy i Chylonki”. PZON przyjmuje następujące odpady niebezpieczne powstające w gospodarstwach domowych: zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny (w tym kompletny ważący do 20 kg sprzęt RTV i AGD) tonery, tusze, zużyte baterie i akumulatory, resztki farb, lakiery, rozpuszczalniki, odpady zawierające rtęć, przeterminowane lub częściowo wykorzystane leki, oleje, smary. Ponad to istnieje możliwość bezpłatnego przekazywania do PZON funkcjonujących w innych miastach i gminach zrzeszonych w ramach Komunalnego Związku Gmin „Dolina Redy i Chylonki” odpadów niebezpiecznych. PZON przyjmuje również zużyte igły i strzykawki odpowiednio zapakowane. W ramach uzupełnienia systemu opartego na stacjonarnym punkcie PZON system ten obejmuje zbiórkę leków w aptekach, zbiórkę zużytych baterii w miejscach publicznych, objazdową zbiórkę odpadów niebezpiecznych, realizowaną cyklicznie w szkołach ponadto istnieje możliwość bezpłatnego odbioru bezpośrednio z domów dużego (o wadze ponad 20 kg) sprzętu RTV oraz AGD na telefon, w umówionym terminie.

 

      • 3. MOŻLIWOŚCI TECHNICZNE I ORGANIZACYJNE GMINY WEJHEROWO W ZAKRESIE GOSPODAROWANIA ODPADAMI

    •  

    • 3.1. Możliwość przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania

Gmina Wejherowo posiada możliwość przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania. Strategiczna decyzja podjęta w latach poprzednich
o budowie zakładu unieszkodliwiania odpadów (wraz z innymi gminami), skutkuje teraz możliwością pełnego gospodarowania odpadami. Zgodnie z Planem Gospodarki Odpadami Województwa Pomorskiego, uchwalonym Uchwałą Sejmiku Województwa Pomorskiego
z dnia 20 grudnia 2016 r. Nr 321/XXX/16 w sprawie przyjęcia „Planu Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022” dla Gminy Wejherowo został wyznaczony region gospodarki odpadami - Region Północny oparty o funkcjonowanie Regionalnych Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych (RIPOK): RIPOK Szadółki, RIPOK Eko Dolina, RIPOK Czarnówko, RIPOK Swarzewo, RIPOK Chlewnica, RIPOK Łeba. W związku z nowelizacją ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, RIPOK zwane są instalacjami do przetwarzania odpadów komunalnych (instalacjami komunalnymi).

Przedsiębiorcy odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości na terenie gminy, zobowiązani byli do przekazywania, co najmniej zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych do dowolnej instalacji do przetwarzani odpadów komunalnych na terenie Regionu Północnego.

W 2019 roku główną (z przyczyn ekonomicznych) podobnie jak w latach ubiegłych instalację komunalną dla Gminy Wejherowo stanowił Zakład Eko Dolina Sp. z o. o z siedzibą
w Łężycach. Zakład jest jednym z najnowocześniejszych zakładów zagospodarowania odpadów w Polsce. Spełnia restrykcyjne normy unijne. Stosujemy nowoczesną technologię
w zakresie odzysku odpadów i ochrony środowiska. Eko Dolina Sp. z o. o została sfinansowana z udziałem środków UE - funduszu ISPA / Funduszu Spójności w kwocie 15 mln Euro dotacji. To przykład pozytywnej kooperacji gmin zrzeszonych w Komunalnym Związku Gmin „Dolina Redy i Chylonki”.

Należy podkreślić, że inwestycje poczynione w instalacji komunalnej w Łężycach spowodowały znaczną redukcję uciążliwości odorowych.

Równolegle odpady mogły być kierowane do pozostałych instalacji komunalnych funkcjonujących na terenie całego województwa pomorskiego, z uwzględnieniem posiadanych przez te instalacje mocy przerobowych. Możliwość ta nie była wykorzystana.

    •  

    • 3.2. Potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi

Inwestycje w zakresie gospodarowania odpadami prowadzone są przez Eko Dolina Sp. z o. o. Spółka ta zajmuje się prowadzaniem instalacji komunalnej w Łężycach i to ona prowadzi inwestycje rozwojowe w tym zakresie.

W wyznaczonych przez Gminę punktach (PSZOK, PZON i Objazdowych Punktach Selektywnej Zbiórki Odpadów) istniała możliwość indywidualnego przekazywania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, zużytych opon, odpadów poremontowych czy odpadów niebezpiecznych, które można było również przekazywać bezpośrednio przedsiębiorcom prowadzącym ich zbiórkę. Dodatkowo mieszkańcy Gminy Wejherowo mogli dostarczać niektóre zbierane w sposób selektywny odpady do instalacji komunalnej w Łężycach, przy czym koszty ich zagospodarowania pokrywała Gmina, ze środków pochodzących z wnoszonej przez mieszkańców opłaty.

Istniejące na terenie Gminy Wejherowo punkty selektywnych zbiórek cieszą się dużym powodzeniem. Gdy w marcu 2019 zawieszono działalność PSZOK w Kąpinie, mimo, że jego lokalizacji nie jest dla wszystkich mieszkańców Gminy wygodnym punktem zbiórki odpadów, niemalże natychmiast zorganizowano zastępczą formę zbiórki odpadów, i to w dwóch lokalizacjach - w Kąpinie i Bolszewie. Niestety, stale rosnące koszty organizacji, prowadzenia PSZOKów i zagospodarowania poszczególnych frakcji odpadów, ponoszone przez gminę,
a dalej przez mieszkańców w ramach opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, spowodowały, że w roku 2019 nie udało się uruchomić nowego PSZOKu w innej lokalizacji.

 

    • 3.3. Koszty poniesione w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych

 

W okresie od stycznia 2019 roku do grudnia 2019 roku koszty poniesione przez Gminę Wejherowo w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych wyniosły łącznie 3 645 079,47 złotych. W stosunku do roku 2018 odnotowano wzrost poniesionych kosztów o 10,9%. Wynikało to głównie ze wzrostu kosztów związanych z bezpośrednim odbiorem i zagospodarowywaniem odpadów.

Wyszczególnienie kosztów związanych z funkcjonowaniem systemu gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Wejherowo przedstawia poniższa tabela.

 

 

L.p.

Rodzaj zobowiązania

Kwota [zł]

1.

Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych - sektor I

1 754 508,83

2.

Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych - sektor II

1 386 755,87

3.

Prowadzenie PSZOK w Kąpinie, potem Objazdowych Punktów Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych - Kąpino i Bolszewo)

97 250,02

4.

Prowadzenie PSZOK w Łężycach

86 031,82

5.

Prowadzenie PZON w Bolszewie - zadanie realizowane i finansowane przez KZG „Dolina Redy i Chylonki”

70 930,00

6

Likwidacja dzikich wysypisk

2 765,02

7.

Płace

185 952,91

8.

Koszty inne

60 885,00

OGÓŁEM: 3 645 079,47

Tabela 4. Koszty poniesione przez Gminę Wejherowo w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych

 

W ramach współpracy Gminy z Eko Doliną Sp. z o. o przedsiębiorstwo to przyjęło nieodpłatnie kilka kontenerów odpadów pochodzących ze sprzątania tzw. „dzikich wysypisk” i akcji proekologicznych z terenu Gminy Wejherowo. Gmina poniosła jedynie koszty transportu tych odpadów do instalacji komunalnej w Łężycach. Część kosztów w zakresie likwidacji dzikich wysypisk ponosi Powiatowo-Gmina Spółdzielnia Socjalna „Kaszubia” która wykonuje prace porządkowe wraz z wycinką drzew i krzewów i sprzątaniem terenu po zlikwidowaniu wysypisk. m. in. na przełomie lutego i marca 2019r. Spółdzielnia usunęła rozległe dzikie wysypisko zlokalizowane na obszarze za domami robotniczymi przy  ul. Drzewiarza w Gościcinie. Gmina Wejherowo poniosła koszty wywozu znalezionych odpadów. Analogiczna sytuacja miała miejsce we wrześniu 2019r. przy przyjęciu przez Spółkę ok. 100 sztuk zużytych opon.

W Gminie Wejherowo stosowane jest racjonalne gospodarowanie środkami z opłat pobieranych od mieszkańców, poprzez zapewnienie maksymalnie wysokiego standardu odbioru i zagospodarowania odpadów, przy jednoczesnym zbilansowaniu finansowym systemu.

    • 3.4. Liczba mieszkańców

Na podstawie danych uzyskanych z ewidencji ludności, prowadzonej przez Urząd Gminy Wejherowo, na dzień 31 grudnia 2019r. liczba osób zameldowanych na terenie Gminy wynosiła 25 717 (w tym na pobyt stały 25 401 osoby, a na pobyt 316 osób).

Na obszarze całej gminy obserwowany jest dodatni przyrost liczby ludności. W latach 2002-2019 liczba mieszkańców wzrosła o 39,7%, zaś w roku 2019 w stosunku do roku poprzedniego nastąpił wzrost o 2,6 % (673 nowe zameldowania). Dynamika wzrostu zameldowań jest rokrocznie na zbliżonym poziomie.

Zgodnie ze złożonymi deklaracjami odpadowymi liczba mieszkańców objętych systemem gospodarowania odpadami komunalnymi wyniosła 23 971 osób.

Rozbieżność pomiędzy liczbą ludności wynikającą z zameldowań a liczbą mieszkańców wynikającą z deklaracji odpadowych związana jest z migracją ludności. Odsetek osób zameldowanych na terenie Gminy Wejherowo faktycznie zamieszkuje na terenie innych gmin lub za granicami kraju z powodu np. pracy, nauki itp.

W 2019 roku złożono 1716 „deklaracji śmieciowych”. Wysłano 350 wezwań do zmiany deklaracji - „przejścia” z oświadczenia o niesegregowaniu śmieci na oświadczenie o segregacji (wymaganej od początku roku 2020r.). W wyniku akcji 85 właścicieli nieruchomości zamieszkałych nie złożyło stosownych dokumentów. Według danych opracowanych na podstawie złożonych deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi 95 % zadeklarowało gromadzenie odpadów w sposób selektywny,
a 5 % mieszkańców zbierało odpady w sposób nieselektywny.

 

    • 3.5. Liczba właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umowy o której mowa w  art. 6   ust. 1, w imieniu, których gmina powinna podjąć działania, o których mowa w art. 6 ust. 6-12

 

W 2019r. Urząd Gminy Wejherowo prowadził łącznie 265 spraw związanych ze złożeniem deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami (różnice wielkości gospodarstw w porównaniu z meldunkami, nadanie numeru porządkowego, zakończenie budowy, zużycie wody, uczestnictwo w zebraniu wiejskim i inne przesłanki zamieszkania nieruchomości). Wskutek prowadzonych działań złożono deklaracje dla ponad 900 osób dotychczas nie ujawnionych w deklaracjach.

 

    • 3.6. Ilości odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie Gminy Wejherowo

 

Ilość odpadów komunalnych powstających na terenie Gminy Wejherowo oszacowana została na podstawie sprawozdań składanych przez podmioty prowadzące działalność
w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz informacji złożonych przez podmioty prowadzące instalacje przetwarzania odpadów komunalnych.

Łączna ilość odpadów komunalnych odebranych z terenu Gminy Wejherowo w roku 2019 wyniosła 8 904,903 Mg z czego 4 862,292 Mg to zmieszane odpady komunalne. Pozostałą masę 4 042,611 Mg stanowią odpady zebrane w sposób selektywny. W tym masa selektywnie odebranych odpadów komunalnych ulegających biodegradacji wyniosła 1 180,622 Mg.

W stosunku do roku ubiegłego procentowa ilość odpadów zebranych
w sposób selektywny pozostała na niemalże identycznym poziomie. Wbrew pozorom taki stan (brak zmiany) nie cieszy, ponieważ powinien wzrastać tonaż odpadów selektywnie zbieranych w stosunku do odpadów zmieszanych.

0x01 graphic

Wykres 1. Masa odpadów komunalnych odebranych z terenu Gminy Wejherowo w 2019r.

Ilość i rodzaj odebranych odpadów komunalnych odebranych z terenu Gminy Wejherowo
w roku 2019 przedstawia poniższa tabela.

 

Kod odebranych odpadów komunalnych

Rodzaj odebranych odpadów komunalnych

Masa odebranych odpadów komunalnych [Mg]

15 01 01

Opakowania z papieru i tektury

42,472

15 01 02

Opakowania z tworzyw sztucznych

753,583

15 01 06

Zmieszane odpady opakowaniowe

2,696

15 01 07

Opakowania ze szkła

582,109

17 01 01

Odpady betonu oraz gruz betonowy z rozbiórek i remontów

50,680

17 01 07

Zmieszane odpady z betonu, gruzu ceglanego, odpadowych mat. ceramicznych i element. wyposażenia inne niż w 17 01 06

93,150

17 01 82

Inne niewymienione odpady

5,840

17 09 04

Zmieszane odpady z budowy, remontów i demontażu inne niż w 17 09 01, 07 09 02 i 17 09 03

29,220

20 01 01

Papier i tektura

208,720

20 01 10

Odzież

31,820

20 02 01

Odpady ulegające biodegradacji

903,050

20 02 03

Inne odpady nieulegające biodegradacji

36,620

20 03 01

Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne

4 862,292

20 03 07

Odpady wielkogabarytowe

224,700

20 03 99

Odpady komunalne niewymienione w innych podgrupach, w tym popiół

1077,951

OGÓŁEM: 8 904, 903

Tabela 5. Ilość i rodzaj odebranych odpadów komunalnych odebranych z terenu Gminy Wejherowo w 2019r.

 

W rozporządzeniu z dnia 27 grudnia 2016r. w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych, Minister Środowiska wskazał wymagany minimalny poziom do osiągnięcia przez gminy w 2019 roku - 40%. Uzyskany przez Gminę Wejherowo poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia dla odpadów z papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła wyniósł w 2019r. 47%. Tym samym wymagany prawem poziom został osiągnięty.

Osiągnięty poziom recyklingu dla odpadów budowlanych i rozbiórkowych w roku 2019 wyniósł 58%. Minimalny poziom do osiągnięcia przez gminy w 2019 roku wskazany
w powyższym Rozporządzeniu ustalony został na poziomie 60%. Oznacza to, że wymaganego prawem poziomu nie udało się uzyskać. Głębszej analizy wymaga poznanie przyczyn takiego stanu rzeczy i wskazanie sposobu poprawy, a pierwsze wnioski ujęto w podsumowaniu.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa Gmina podlega karze pieniężnej. Karę pieniężną oblicza się jako iloczyn jednostkowej stawki opłaty za umieszczenie niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych na składowisku, określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 290 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. - Prawo ochrony środowiska, i brakującej masy odpadów komunalnych wyrażonej
w Mg, wymaganej do osiągnięcia odpowiedniego poziomu recyklingu. Karę pieniężną nakłada, w drodze decyzji, wojewódzki inspektor ochrony środowiska. Organ ten może również, w drodze decyzji, zawiesić zapłatę kary pieniężnej na okres konieczny do podjęcia działań naprawczych, nie dłuższy jednak niż 5 lat, w przypadku przedstawienia przez gminę udokumentowanego wniosku dotyczącego podjętych działań naprawczych zmierzających do usunięcia przyczyny nałożenia tej kary, lub ją umorzyć. Na moment opracowywania analizy, decyzja w sprawie nałożenia stosownej kary na Gminę Wejherowo nie wpłynęła.

Osiągnięty poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazanych do składowania wyniósł 6% w stosunku do masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji wytworzonych w roku 1995 tj. 611,3 Mg. Zgodnie z ustawą z dnia
z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn. Dz. U.
z 2017r. poz. 1289 ze zm.) gminy są zobowiązane ograniczyć masę odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania do dnia 16 lipca 2020r. - do nie więcej niż 35% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995r. Zgodnie z zapisami Rozporządzenia wykonawczego z dnia 15 grudnia 2017 roku gminy powinny w roku 2019 osiągnąć poziom ograniczenia masy wyżej wskazanych odpadów do 40%.

    •  

3.7. Masa pozostałości z sortowania i pozostałości z mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych, przeznaczonych do składowania, powstających z odebranych i zebranych odpadów komunalnych

 

W roku 2019 masa odpadów będących pozostałościami z sortowania, bądź mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania (odpady sklasyfikowane pod kodem 19 12 12) wyniosła 145, 112 Mg. Całość - 100% stanowi masa pozostałości przeznaczonych do składowania powstałych po sortowaniu bądź mechaniczno-biologicznym przetwarzaniu zmieszanych odpadów komunalnych. W roku 2019 nie powstały odpady po sortowaniu odpadów selektywnie zebranych.

      • 4. PODSUMOWANIE

 

W roku 2019 wszystkie odpady komunalne odebrane z terenu Gminy Wejherowo zagospodarowane były zgodnie z obowiązującymi przepisami szczebla krajowego, prawem miejscowym, regulującymi gospodarkę odpadami oraz zaktualizowanym „Planem Gospodarki odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022”.

Gmina osiągnęła dwa z trzech wymaganych przepisami prawa poziomów recyklingu oraz ograniczenia masy składowanych odpadów komunalnych. Nie udało się uzyskać narzuconego poziomu recyklingu dla odpadów budowlanych i rozbiórkowych. Wiązało się to w dużej mierze, z istniejącą możliwością zamówienia przez mieszkańców raz w roku worka Big Bag na gruz budowlany lub ceglany. Należy stwierdzić, że gro osób traktowało Big Bagi, jako sposób na pozbycie się wszystkich (zmieszanych) odpadów poremontowych. Być może,
w przyszłości, w celu osiągania wymaganych prawem poziomów recyklingu, należało będzie zredukować ilość dostarczanych w ten sposób odpadów poremontowych lub całkowicie odejść od tej formy zbiórki wskazanej frakcji odpadów, jeżeli nie uda się „wymusić” na mieszańcach selekcjonowania na podgrupy odpadów budowlanych. Przykładowo, taki zabieg taki stosowany jest w Mieście Wejherowo, gdzie zanim Big Bag zostanie zabrany na składowisko dokonuje się weryfikacja odpadów przez pracowników ZUK-u. Jeżeli odpady budowlane są zmieszane, Big Bag nie jest zabierany lub mieszkaniec zmuszony jest wnieść dodatkową opłatę.

Zdolności przerobowe instalacji komunalnej „Eko Dolina” (dowolnie wybranej spośród wszystkich instalacji komunalnych Regionu Północnego) były wystarczające dla przyjmowania odpadów komunalnych pochodzących z terenu Gminy.

Dotychczasowa działalność punktów selektywnej zbiórki odpadów pokazuje na ogromne zainteresowanie tym sposobem pozbywania się niektórych kategorii odpadów.

Należy stwierdzić, że ilość odpadów zmieszanych jest cały czas bardzo wysoka. Oznacza to, że cały czas w lokalnym społeczeństwie utrzymują się negatywne nawyki.

W roku 2019 nie uległy zmianie stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Zgodnie z obowiązująca od 6 września 2019r. „nową ustawą śmieciową” od 1 stycznia 2020r. istnieje obowiązek zbierania i odbierania odpadów wyłącznie w sposób selektywny, dodatkowo w roku 2020 obowiązkowe będzie wydzielenie osobnej frakcji - odpadów kuchennych (BIO) i włączenie jej do systemu selektywnej zbiórki w Gminie Wejherowo.

W związku z powyższym, Gmina Wejherowo zmuszona będzie znacznie podnieść stawki opłat za gospodarowanie odpadami, a być może także zmienić metodę ich naliczania - by uszczelnić system gospodarowania odpadami. Już we wrześniu 2019r. Rada Gminy Wejherowo podjęła szereg stosownych uchwał, będących pokłosiem wprowadzonej „rewolucji śmieciowej”, by przygotować mieszkańców na spore zmiany w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami. Nadto, szeroko zakrojona kampania informacyjna (radiowa, ulotki) prowadzona przez KZG „Dolina Redy i Chylonki”, którego Gmina Wejherowo jest członkiem oraz szereg komunikatów na stronach internetowych tut. Urzędu i w mediach społecznościowych, miała na celu oswoić mieszkańców z „nowinkami” i zwiększyć ich świadomość ekologiczną. Edukacja ekologiczna ma olbrzymie znaczenie w osiąganiu przez Gminę jeszcze lepszych wyników.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 


Załączniki do pobrania

Plik Nazwa Data dodania Pobrań
Analiza 2019-4.pdf (PDF, 623.29Kb) 2020-12-30 09:48:41 93
Plik Nazwa Data dodania Pobrań

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Karolina Jaszczak

Data wytworzenia:
30 gru 2020

Osoba dodająca informacje

Piotr Czerwiński

Data publikacji:
30 gru 2020, godz. 09:48

Osoba aktualizująca informacje

Piotr Czerwiński

Data aktualizacji:
30 gru 2020, godz. 09:49