Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Gminy Wejherowo

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

UCHWAŁA NR XXII/279/2020 w sprawie uchwalenia Gminnego programu profilaktyki, rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii w gminie Wejherowo na rok 2021


Uchwała Nr XXII/279/2020
Rady Gminy Wejherowo

z dnia 28 grudnia 2020 r.

w sprawie uchwalenia Gminnego programu profilaktyki, rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii w gminie Wejherowo na rok 2021

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020r. poz. 713 ze zm.), w związku z art.41 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2020r. poz. 1492) oraz art. 10 ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2020r. poz. 322 ze zm.) uchwala się, co następuje:

§ 1. Uchwala się Gminny program profilaktyki, rozwiązywania problemów alkoholowych
i przeciwdziałania narkomanii w gminie Wejherowo na rok 2021w brzmieniu określonym
w załączniku nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi gminy Wejherowo.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2021 roku.

 

Przewodniczący Rady


Hubert Toma


Załącznik do uchwały Nr XXII/279/2020
Rady Gminy Wejherowo
z dnia 28 grudnia 2020 r.

Gminny Program Profilaktyki, Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Wejherowo na rok 2021

I.  DIAGNOZA WSTĘPNA PROBLEMU

Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2021 rok zwany dalej Programem, określa lokalną strategię w zakresie profilaktyki alkoholizmu i narkomanii oraz minimalizacji szkód społecznych i indywidualnych wynikających z nadużywania alkoholu i używania środków psychoaktywnych.

Prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu należy do zadań własnych gmin. W szczególności zadania te obejmują:

1) zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu;

2) udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie;

3) prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych;

4) wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych;

5) podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 13)1 i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego;

6) wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej.

Program przedstawia zadania wynikające zarówno z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. 2020r. poz. 1492) oraz z ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. 2020r. poz. 322 ze zm.), a także z Narodowego Programu Zdrowia, które dostosowane są do lokalnych potrzeb i celów określonych w Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Wejherowo.

Program jest skierowany do wszystkich grup społecznych w jakikolwiek sposób związanych z problemem uzależnień bądź zagrożonych prawdopodobieństwem jego wystąpienia. Inicjatywy realizowane w ramach Programu skierowane są do dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych uwikłanych w problemy wynikające z nadużywania alkoholu, substancji psychoaktywnych czy innych uzależnień behawioralnych.

Alkoholizm oraz problemy alkoholowe stanowią istotne zagrożenie dla zdrowia publicznego. Do głównych problemów społecznych związanych z nadużywaniem alkoholu można zaliczyć szkody zdrowotne i rozwojowe u młodzieży i dorosłych. Dysfunkcję rodzin z problemem alkoholowym w tym zjawisko przemocy, problemy prawne, problemy w miejscu pracy czy szkody ekonomiczne wynikające z nadużywania alkoholu. W ostatnich latach obserwowalny jest wzrost zagrożeń związanych z alkoholem, do których przyczynia się bardzo dynamiczna reklama napojów alkoholowych oraz jego powszechna dostępność. Wraz ze zmianami cywilizacyjnymi zmienia się także kultura jego spożycia. Nadużywanie alkoholu prowadzi nie tylko do poważnych problemów społecznych i zdrowotnych w życiu jednostki, ale powoduje szkodliwe następstwa natury emocjonalnej oraz społeczno-ekonomicznej na poziomie rodziny i społeczeństwa.

Jak wynika ze zrealizowanych w Polsce badań epidemiologicznych liczbę osób uzależnionych od alkoholu szacuje się na ok. 600 tys., zaś osób pijących szkodliwie na około 2,5 mln. Badanie EZOP, jako pierwsze w Polsce badanie stanu psychicznego Polaków w szczególności uwzględnia oszacowanie rozpowszechnienia wybranych zaburzeń psychicznych w populacji w wieku 18-65 lat z uwzględnieniem jej demograficzno-społecznego zróżnicowania.) Uzależnienie od alkoholu wskazane jest jako zaburzenie, które w Polsce diagnozowane jest na podstawie dziesiątej wersji Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych (ICD-10).

Nadużywanie alkoholu przez jednego członka rodziny wpływa destabilizująco na funkcjonowanie rodziny jako systemu. Spożywanie alkoholu przez osoby starsze, w podeszłym wieku niesie ze sobą o wiele większe ryzyko szkód zdrowotnych niż w przypadku osób młodych. Picie alkoholu może nasilić istniejące problemy zdrowotne i psychologiczne i jednocześnie powodować dodatkowe zaburzenia zdrowia, stres i obciążenia.) W Polsce 943 tys. dzieci i młodzieży w wieku poniżej 18 lat ma rodziców z problemami, które wynikają z picia alkoholu. Stanowi to ok. 13% tej grupy wiekowej. Odsetek ten oscyluje od 11% wśród dzieci do lat 4, do prawie 15% w grupie wiekowej 13-17 lat.) Nadużywanie alkoholu jest istotnym czynnikiem ryzyka wystąpienia przemocy w rodzinie. Funkcjonariusze w 2019r. podjęli ponad 74 tys. interwencji (z wykorzystaniem procedury Niebieskie Karty) w przypadku podejrzenia przemocy w rodzinie. Szacuje się, iż około 57 % osób stosujących przemoc było pod wpływem alkoholu.)

Tabela 1. Badanie spożycia alkoholu w przeliczeniu na jednego mieszkańca, podawana w litrach, według Głównego Urzędu Statystycznego w 2019 roku:

Rok

Wyroby spirytusowe (100% alkoholu)

Wino i miody pitne

Wino i miody pitne w przeliczeniu na 100% alkohol

Piwo

Piwo w przeliczeniu na 100% alkohol

2017

3,3

6,1

0,73

98,5

5,42

2018

3,3

6

0,72

100,5

5,53

2019

3,7

6,2

0,74

97,1

5,34

űródło: Opracowanie własne.

Wyniki podane w tabeli wskazują na niewielki wzrost spożycia wyrobów spirytusowych, wina i miodów pitnych. Należy jednak zwrócić uwagę, iż GUS przelicza to na 1 mieszkańca i podaje wynik 9,78 l 100% alkoholu. Dla porównania w 2017 roku było to 9,45 l, natomiast w 2018 roku 9,55 l. Z każdym rokiem zauważalny wzrost spożycia alkoholu. Razem ze wzrostem spożycia wzrastają wskaźniki szkód alkoholowych, a w lecznictwie odwykowym odnotowuje się wzrost liczby pacjentów.)

Alkohol jest najbardziej rozpowszechnioną substancją psychoaktywną wśród młodzieży szkolnej w Polsce. Dziewięciu na dziesięciu uczniów w wieku 15-16 lat zna już smak alkoholu. Wiek inicjacji alkoholowej przypada przed piętnastymi urodzinami, a ponad 22% po raz pierwszy sięgnęło po alkohol mając 11 lat i mniej. Na podstawie badań szacuje się, że w Polsce jest około 900 tys. osób uzależnionych, z czego 80% to mężczyźni. Osobnym typem szkód zdrowotnych są uszkodzenia płodu powstałe w wyniku spożywania alkoholu przez ciężarne kobiety. Rezultatem może być wystąpienie u dzieci alkoholowego zespołu płodowego - Fetal Alcohol Syndrome (FAS) gdzie około 70 % dzieci z FAS nie osiąga zdolności do samodzielnego życia.)

Uzależnienie od alkoholu członka rodziny wywiera negatywny wpływ na pozostałych członków rodziny, powodując problemy zdrowotne, psychologiczne, społeczne oraz materialne. Dotkliwą konsekwencją życia z osobą uzależnioną może być współuzależnienie określane jako szkodliwy sposób przystosowania się utrudniający funkcjonowanie i znacząco ograniczający realistyczną ocenę sytuacji, a tym samym możliwość rozwiązania problemów osobistych, jak i całej rodziny. Szczególnie trudna jest sytuacja dzieci, które wychowują się w rodzinie z problemem alkoholowym. Mają one trudności w przystosowaniu się do środowiska, w którym żyją. W rodzinie dysfunkcyjnej brakuje prawidłowych wzorców, norm i systemów wartości, jakie dzieci powinny nabywać w procesie socjalizacji.

Należy pamiętać, że wzorzec stosowanych przez dzieci i młodzież używek zmienia się dynamicznie, warto, zatem w programach profilaktycznych uwzględnić także ryzyko stosowania środków, które obecnie są mniej powszechne. Kwestia promowania postaw prozdrowotnych i trzeźwości jest niezwykle istotne szczególnie wśród dzieci z rodzin pogrążonych kryzysem. Rodzina obciążona wieloma problemami może nie być wystarczającym czynnikiem chroniącym dziecko przed ryzykownymi sytuacjami (np. substancjami psychoaktywnymi). Stosowanie środków psychoaktywnych przez członka rodziny dodatkowo zwiększa ryzyko sięgnięcia po używki przez młodego człowieka.

Z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że środowisko, w jakim przebiega socjalizacja ma wpływ na możliwość uzależnienia się od alkoholu i innych środków psychoaktywnych. Uzależnienie może być przekazywane na gruncie rodziny. Badania wykazują, iż 50% dzieci alkoholików również uzależniło się od alkoholu. Dzieci, żyjące w domach z problemem alkoholowym znajdują się w grupie ryzyka. Wynika to z braku odpowiednich wzorców społecznie akceptowanego sposobu picia alkoholu.

Nadużywanie alkoholu, jak i uzależnienie od jego spożywania czy innych środków psychoaktywnych, implikuje szereg szkód zarówno dla jednostki, jak i osób żyjących w jego otoczeniu. Wszelkie działania redukujące tego typu szkody i zapobiegające powstawaniu i mnożeniu się problemów związanych z nadużywaniem środków stanowią niezbędną aktywność dla przywrócenia równowagi zdrowotnej wszystkich osób uwikłanych w uzależnienie oraz umożliwienie im powrotu do prawidłowego pełnienia ról społecznych: rodzica, ucznia, pracownika, partnera, kolegi, sąsiada czy obywatela.

Doświadczenia z realizacji poprzedniego Gminnego Programu Profilaktyki, Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Wejherowo wskazują na osiągnięcie następujących wskaźników:

1) Liczba osób uczestniczących w terapii

Analizując dane dotyczące liczby osób objętych terapią należy wskazać, iż w 2019 roku z terapii w Ośrodku Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Wejherowie skorzystało 98 osób, tym samym z pomocy skorzystało 56 rodzin. W odniesieniu do roku 2018, gdzie z porad i konsultacji skorzystało 67 osób uzależnionych oraz 45 rodzin, odnotowuje się tendencje wzrostową w tym zakresie. Wynika to przede wszystkim z sukcesywnie nawiązywanej współpracy z rodzinami oraz samymi uzależnionymi przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, którzy dostrzegają potrzebę leczenia uzależnienia od alkoholu, jak również świadomości społecznej rodzin, które co raz częściej szukają pomocy i nie wstydzą się prosić o pomoc.

Rosnący poziom finansowania świadczeń zdrowotnych w obszarze leczenia uzależnienia przez Narodowy Fundusz Zdrowia nie zabezpiecza realnego popytu na te świadczenia. Dlatego zasadne jest wspieranie placówek leczenia uzależnienia od alkoholu w celu podniesienia jakości świadczonych usług, a w szczególności dostosowania ich do konkretnych potrzeb osób zgłaszających się do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej. W tym celu na bieżąco analizowany jest stan potrzeb i monitorowane będą postępy kierowanych osób w działaniach motywacyjnych czy psychoterapii. Uwzględniając wskazania, by osoby uzależnione korzystały również z oferty ruchów samopomocowych, a w szczególności, aby systematycznie uczestniczyły w mityngach wspólnoty Anonimowych Alkoholików oraz w zajęciach organizowanych przez stowarzyszenia abstynenckie, kontynuowana będzie współpraca z lokalnymi grupami AA.

2) Liczba osób uwikłanych w problem uzależnień, które objęto działaniami pomocowymi

Rok

OPiRPA

GKRPA

PWD

Kluby

Razem

2017

130

77

45

30

282

2018

112

70

45

30

257

2019

98

71

45

252

Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w 2019 roku przeprowadziła 33 rozmowy z osobami dotkniętymi problemem uzależnienia (umówionych 90 spotkań), a w ramach pomocy rodzinom w 2019 roku udzielono porady prawnej 43 osobom (na 60 umówionych spotkań). W związku z tym, iż problem uzależnienie jest ściśle związany z problemem przemocy należy również podkreślić, iż psycholog przeprowadziła w 2019 roku 260 spotkań z osobami objętymi pomocą. Ponad to objęliśmy opieką dzieci z rodzin borykających się z problemem uzależnień w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i klubach gier.

3) Liczba dzieci i młodzieży uczestniczącej w działaniach wychowawczych, edukacyjnych, informacyjnych z zakresu profilaktyki uzależnień

Działania wychowawcze, edukacyjne, informacyjne z zakresu profilaktyki uzależnień zostały w poprzednich latach skierowane do dzieci w Placówkach Wsparcia Dziennego, Klubów Gier, a w szczególności do uczniów szkół na terenie gminy Wejherowo. Organizowano kolonie letnie, warsztaty o tematyce wielkanocnej, turnus wychowawczo-profilaktyczny. 2017r. działania skierowano do 870 dzieci, w 2018 roku do 548 dzieciCorocznie dzieci ze szkół na terenie gminy uczestniczą w programie ,,Używki niszczą” w imprezie z cyklu „ NIE ĆPA- Nie piję, nie palę, nie ćpam”. Poszerzona została oferta dla jednej z placówek wsparcia dziennego o zajęcia socjoterapii, a w 2018r. o zajęcia z psychologiem. Ilość dzieci objęta działaniami pomocowymi corocznie ulega zmianie. Różnica w ilości dzieci objętych wsparciem uzależniona jest od różnorodności podejmowanych działań bądź kierowaniem tych działań do poszczególnych grup wiekowych.

4) Liczba przedstawicieli służb społecznych uczestniczących w działaniach edukacyjnych podnoszących ich umiejętności zawodowe w zakresie profilaktyki uzależnień

2017r. obok działań profilaktycznych skierowanych do środowiska lokalnego, GKRPA w szkoleniach podnoszących ich umiejętności zawodowe, z uwagi na zmianę składu Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych jak również w związku ze zmianami organizacyjnymi w samej Komisji. złonkowie podnosili swoje kwalifikacje zawodowe,

W kolejnym okresie realizacji programu działania podnoszące kwalifikacje członków Komisji będą kontynuowaneCzłonkowie Komisji powinni na bieżąco uczestniczyć w szkoleniach, konferencjach czy warsztatach doskonalących ich umiejętności zawodowe. Jest to szczególnie ważne wobec dynamicznie rozwijającej się wiedzy w obszarze leczenia uzależnień czy rosnących wymagań związanych ze zmianą aktów prawnych regulujących tematykę przeciwdziałania alkoholizmowi i narkomanii. Trzeba nadmienić, że rok 2020 został zdominowany przez pandemię, co także stawia pracowników GKRPA przed trudnym zadaniem i jeszcze bardziej wytężoną pracą, aby kontakt z osobami uzależnionymi oraz ich rodzinami został zachowany, a co ważne, żeby osoby trafiające po raz pierwszy znalazły pomoc mimo tak niesprzyjających warunków.

5) Liczba i efektywność kontroli podmiotów handlujących alkoholem

Analizując liczbę przeprowadzonych kontroli należy wskazać, iż w 2017 i 2018 roku przeprowadzono 8 kontroli punktów sprzedaży napojów alkoholowych. Natomiast w 2019 roku Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przeprowadziła 10 kontroli. Rok 2017 oraz 2018 obfitował w szereg zmian organizacyjnych Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Wejherowie. W szczególności dokonano zmiany w podziale kompetencji poszczególnych jej członków, wydzielając w strukturze GKRPA 2 podzespoły problemowe, tj. Zespół ds. lecznictwa i pomocy rodzinie oraz Zespół ds. kontroli punktów sprzedaży napojów alkoholowych i opiniowania wniosków. Potrzeba ta wynikała z dostosowania realizowanych zadań do wytycznych, min. Najwyższej Izby Kontroli w zakresie przeprowadzania kontroli punktów sprzedaży napojów alkoholowych ze szczególnym uwzględnieniem weryfikacji oświadczeń o wartości sprzedaży napojów alkoholowych. Dotychczas nie weryfikowano metodologii wyliczania przez przedsiębiorców wartości sprzedaży napojów alkoholowych. W 2018 roku przeprowadzono 4 takie kontrole, przy czym w przypadku 3 stwierdzono uchybienia i niezgodności w zakresie metodologii wyliczeń, co skutkowało wszczęciem postępowań o cofnięcie koncesji w 3 przypadkach, a w 1 przypadku odbiorem zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych. Podczas 6 kontroli przeprowadzonych w 2019 roku nie stwierdzono uchybień. W przypadku jednej wskazano zalecenia pokontrolne, a w przypadku 3 kontroli wnioskowano o cofnięcie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych. Wdrożenie zmian w tym zakresie przyniosło konieczność podjęcia szeregu działań informacyjnych skierowanych do przedsiębiorców, które będą kontynuowane w kolejnym okresie. Podczas czynności kontrolnych nawiązywano kontakt z przedsiębiorcami i sprzedawcami, prowadzono działania informacyjno-edukacyjne w zakresie zarówno realizacji warunków i sprzedaży napojów alkoholowych zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, jak i w zakresie promocji i reklamy. Zasadne jest zwiększenie intensywności działań GKRPA w zakresie monitorowania punktów sprzedaży alkoholu pod względem ustawowych warunków sprzedaży napojów alkoholowych oraz podejmowanie działań edukacyjnych skierowanych do sprzedawców napojów alkoholowych.

6) Liczba osób przyjętych przez Gminną Komisję ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

W 2017 roku GKRPA przyjęła 79 osób, w tym 15 osób przyjętych na rozmowę podczas posiedzeń GKRPA, 42 rozmowy przeprowadzone przez specjalistę pracy socjalnej z osobami podejrzanymi o nadużywanie alkoholu i niektórymi członkami ich rodzin, 22 przeprowadzone konsultacje przez specjalistę pracy socjalnej. W 2018 roku GKRPA przyjęła 85 osób, w tym 28 zaproszonych na posiedzenie Komisji.

Zmianą, która wpłynęła w sposób znaczący na jakość pracy z osobami uzależnionymi i członkami ich rodzin, było przeniesienie systemu przeprowadzania rozmów motywujących z osobami zgłoszonymi wyłącznie na posiedzeniach Komisji do kompetencji specjalisty pracy socjalnej - członka GKRPA, który w ramach swoich obowiązków służbowych w godzinach pracy ośrodka również przeprowadzał konsultacje i rozmowy. Uzyskany w ten sposób efekt przełożył się na jakość pracy, spotkania miały charakter spotkań terapeutycznych, zapewniały poczucie bezpieczeństwa i komfortu w szczególności dla osób zapraszanych. Tendencja ta będzie kontynuowana w kolejnym okresie.

Niniejszy Program jest kontynuacją działań podejmowanych w latach ubiegłych przez Gminę Wejherowo w tym zakresie i uwzględnia aktualnie posiadane zasoby finansowe, a także możliwości prowadzenia określonych działań w oparciu o lokalne zasoby instytucjonalne i osobowe oraz niezbędne zaangażowanie ze strony podmiotów zewnętrznych.

Zakłada się prowadzenie wspólnych działań w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i zapobiegających zjawisku narkomanii. Przyczyny podejmowania przez młodzież zachowań ryzykownych oraz przesłanki sięgania po alkohol jak i po narkotyki są często tożsame. Dotychczasowe doświadczenia realizatorów programu oraz badania naukowe wskazują, że picie alkoholu często poprzedza sięgnięcie po narkotyki.

Nadużywanie alkoholu lub odurzanie się narkotykami współwystępuje z zachowaniami agresywnymi i przestępczymi. Inicjowane programem działania przebiegać będą w ścisłej współpracy różnych podmiotów począwszy od placówek oświatowo-wychowawczych, poprzez pomoc społeczną, służbę zdrowia, instytucje strzegące porządku publicznego i przestrzegania prawa, aż do organizacji pozarządowych, które przez swoje doświadczenie i zaangażowanie stanowią integralną część systemu profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień.

II.  ADRESACI PROGRAMU

Działania podejmowane w Programie adresowane są do:

1. Całej społeczności Gminy Wejherowo, bez względu na stopień indywidualnego ryzyka występowania problemów związanych z używaniem alkoholu, środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych i nowych substancji psychoaktywnych lub uzależnień behawioralnych.

2. Jednostek i grup zwiększonego ryzyka. Są to działania profilaktyczne adresowane do jednostek lub grup, które ze względu na swoją sytuację społeczną, rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są narażone na większe od przeciętnego ryzyko wystąpienia problemów wynikających ze stosowania substancji psychoaktywnych, uzależnień behawioralnych lub innych zaburzeń zdrowia psychicznego, w tym związanych z przemocą w rodzinie, zarówno w charakterze sprawcy, jak i/lub ofiary przemocy. Działania z tego poziomu profilaktyki są podejmowane ze względu na sam fakt przynależności do danej grupy.

3. Jednostek lub grup wysokiego ryzyka demonstrujących wczesne symptomy problemów związanych z używaniem alkoholu, środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych lub NSP bądź problemów wynikających z uzależnień behawioralnych, ale jeszcze niespełniające kryteriów diagnostycznych uzależnienia, a także wskazujących na symptomy innych zaburzeń zachowania lub problemów psychicznych.

4. Osób i instytucji działających w obszarze szeroko pojętej profilaktyki uzależnień i lecznictwa odwykowego, których zakres działania obejmuje Gminę Wejherowo.

III.  CEL GŁÓWNY, CELE SZCZEGÓŁOWE, ZADANIA I WSKAűNIKI REALIZACJI PROGRAMU.

Cel główny:

Profilaktyka i rozwiązywanie problemów związanych z używaniem substancji psychoaktywnych, uzależnieniami behawioralnymi i innymi zachowaniami ryzykownymi.

1. Ograniczenie stosowania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych i NSP.

1.1 Podejmowanie działań informacyjnych i edukacyjnych.

1.2 Rozwój kadr uczestniczących w realizacji zadań z zakresu przeciwdziałania narkomanii.

1.3 Podejmowanie działań profilaktycznych z zakresu przeciwdziałania narkomanii.

1.4 Redukcja szkód, rehabilitacja i reintegracja społeczna z zakresu przeciwdziałania narkomanii.

1.5 Monitorowanie sytuacji epidemiologicznej w zakresie używania środków odurzających, substancji psychotropowych i NSP oraz postaw społecznych i reakcji instytucjonalnych.

2. Promocja zdrowia w ramach programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

2.1 Promocja zdrowia.

2.2 Profilaktyka.

2.3 Redukcja szkód, rehabilitacja (readaptacja, reintegracja) zdrowotna, społeczna i zawodowa w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi.

W związku z powyższym cele zaplanowane w ramach Gminnego Programu Profilaktyki, Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Wejherowo przedstawiają się następująco:

Cele szczegółowe:

1. Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu i narkotyków.

2. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.

3. Prowadzenie profilaktycznej działalności edukacyjnej w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałaniu narkomanii.

4. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych i narkomanii.

5. Organizowanie i finansowanie działalności Gminnej Komisji Przeciwdziałania Alkoholizmowi i Narkomanii.

Tabela Zadań

CELE

ZADANIA

REALIZATORZY

WSKAűNIKI

CEL

I

1.Wspieranie placówek leczenia uzależnień.

Przekazywanie środków publicznych podmiotom prowadzącym działalność leczniczą przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej ( Dz.U.2020 poz. 295 ze zm.).

Stowarzyszenie gmin powiatu wejherowskiego ”Zdrowa rodzina-zdrowa

gmina” - OPiRPA,

GOPS, GKRPA

liczba zawartych umów

2.Dofinansowywanie kształcenia pracowników lecznictwa odwykowego.

OPIRPA GOPS GKRPA

3.Dofinansowanie obligatoryjnych szkoleń do uzyskania certyfikatu specjalisty psychoterapii uzależnień i instruktora terapii uzależnień oraz dofinansowanie pracy konsultanta programu terapeutycznego

OPIRPA GOPS GKRPA

4.Dofinansowanie doskonalenia zawodowego pracowników lecznictwa odwykowego.

OPIRPA GOPS GKRPA

5.Finansowanie superwizji klinicznej pracowników

placówek leczenia uzależnienia, dofinansowanie pracy konsultanta programu terapeutycznego

OPIRPA GOPS GKRPA

6.Dofinansowanie remontu i adaptacji placówek leczenia odwykowego oraz doposażenie placówek leczenia uzależnienia od alkoholu.

OPIRPA GOPS GKRPA

7.Zakup materiałów edukacyjnych dla pacjentów i terapeutów placówce.

OPIRPA GOPS GKRPA

8.Tworzenie oferty dla osób niesłyszących pijących problemowo

OPIRPA GOPS GKRPA

9.Wspieranie działań na rzecz rozwiązywania problemów alkoholowych w domach pomocy społecznej, zapobieganie problemom wynikającym z picia przez osoby starsze

OPIRPA GOPS GKRPA

10. Dofinansowanie programów rehabilitacji dla osób uzależnionych po zakończonych programach psychoterapii uzależnienia

OPIRPA GOPS GKRPA

11. Prowadzenie punktów konsultacyjnych dla osób uzależnionych i ich rodzin.

OPIRPA GOPS GKRPA

CEL

II

1.Organizowanie i prowadzenie pracy terapeutycznej z rodziną.

OPIRPA GOPS GKRPA

Ilość osób/ rodzin

2. Organizowanie i prowadzenie psychoterapii współuzależnienia

OPIRPA, GOPS, GKRPA

Ilość osób/ rodzin

3. Organizowanie i prowadzenie pomocy psychologicznej i psychoterapii dla osób dorosłych wychowujących się w rodzinach z problemem alkoholowym

OPIRPA GOPS GKRPA

Ilość osób/ rodzin

4.Pomoc dzieciom

z rodzin z problemem alkoholowym i/lub zagrożonych narkomanią oraz

wychowujących

się w warunkach

niesprzyjającymi

ich prawidłowemu rozwojowi.

1)Tworzenie, doposażanie oraz finansowanie bieżącej działalności placówek wsparcia dziennego, świetlic

Z programem opiekuńczo -wychowawczym i/lub socjoterapeutycznym.

GOPS GKRPA SZKOŁY

Liczba świetlic/ klubów, liczba osób/ dzieci

2)Finansowanie zajęć i programów

socjoterapeutycznych w tym w formie zajęć pozaszkolnych oraz w okresie ferii i wakacji.

GOPS GKRPA SZKOŁY

Liczba zajęć i programów/ liczba osób

3) Finansowanie obozów socjoterapeutycznych, profilaktyczno-korekcyjnych oraz wypoczynku letniego, jako integralny elementem i uzupełnienie całorocznej pracy z dziećmi z rodzin z problemem alkoholowym/przemocy

GOPS GKRPA

Liczba / ilość uczestników

4)Dofinansowanie szkoleń i kursów specjalistycznych w zakresie pracy z dziećmi z rodzin z problemem alkoholowym/ przemocy oraz w zakresie prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych

GOPS GKRPA

Ilość szkoleń/ liczba uczestników

5)Organizowanie i finansowanie superwizji lub konsultacji dla wychowawców udzielających pomocy psychologicznej dzieciom z rodzin z problemem

alkoholowym/ przemocy

GOPS GKRPA

Ilość osób

6)Finansowanie dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo wychowawczych i socjoterapeutycznych

GOPS, GKRPA,

SZKOŁY

Ilość dożywianych dzieci

7)Finansowanie, nagród, upominków oraz paczek okolicznościowych.

GOPS, GKRPA, SZKOŁY SOŁTYSI

Liczba działań

8)Organizowanie i/lub finansowanie spotkań i zajęć w celu podniesienia kompetencji wychowawczych rodziców, w tym w szczególności rodziców dzieci wychowujących się w rodzinach z problemem alkoholowym i narkomanii oraz wychowujących się w warunkach nie sprzyjającymi ich prawidłowemu rozwojowi.

GOPS, GKRPA, SZKOŁY

Ilość spotkań z rodzicami/ Ilość uczestników/ rodziców

9)Prowadzenie działań związanych z ewaluacją programów pomocy dla dzieci z rodzin alkoholowych

GOPS, GKRPA,

SZKOŁY

Liczba raportów

10)Tworzenie systemowego wsparcia i terapii dla dzieci z Płodowym Zespołem Alkoholowym oraz ich rodziców i opiekunów, w tym realizacja działań edukacyjnych

GOPS, GKRPA, OPIRPA

Liczba podjętych inicjatyw/ ilość potencjalnych uczestników

11)Dofinansowanie doskonalenia zawodowego osób realizujących zadania GKRPA.

GOPS, GKRPA, SZKOŁY

Liczba zrealizowanych szkoleń /liczba uczestników

5.Przeciwdziałani

e przemocy w

rodzinie

1)Upowszechnianie informacji dotyczących zjawiska przemocy w rodzinie i możliwości przeciwdziałania przemocy w rodzinie w szczególności z problemem alkoholowym

GOPS, ZI, GKRPA,

OPIRPA

Liczba inicjatyw/

liczba potencjalnych odbiorców

2) Doskonalenie i upowszechnianie standardów interdyscyplinarnej pracy na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie, między innymi poprzez organizowanie narad i spotkań służących wypracowaniu wspólnej, lokalnej polityki wobec zjawiska przemocy w rodzinie.

GOPS, GKRPA

ZI

Ilość narad, spotkań/ liczba potencjalnych uczestników

3) Doskonalenie metod interwencji w sytuacji przemocy w rodzinie.

GOPS GKRPA, ZI

Liczba inicjatyw

4) Tworzenie i finansowanie

wyspecjalizowanych miejsc pomocy dla ofiar przemocy w rodzinie

GOPS, GKRPA, OPIRPA, ZI

Liczba podjętych inicjatyw

5)Podnoszenie kompetencji przedstawicieli instytucji działających w zakresie przeciwdziałania przemocy w tym organizowanie i finansowanie szkoleń, konferencji

GOPS, GKRPA, OPIRPA, ZI

Ilość szkoleń/ konferencji/ ilość potencjalnych uczestników

6)Zapewnienie dostępu do stałej superwizji osobom pracującym z członkami rodzin z problemem przemocy

GOPS, GKRPA, OPIRPA, ZI

Ilość osób/ liczba świadczeń

7)Zwiększenie dostępności i podniesienie jakości pomocy dla osób doznających przemocy w rodzinie, w szczególności z problemem alkoholowym

GOPS, GKRPA, OPIRPA, ZI

Liczba inicjatyw

8)Prowadzenie i finansowanie grup samopomocowych w tym grup wsparcia i grup terapeutycznych dla ofiar przemocy - dorosłych i dzieci.

GOPS, GKRPA, OPIRPA, ZI

Ilość grup/ liczba uczestników

9)Usprawnienie współpracy z przedstawicielami wymiaru sprawiedliwości i organów ścigania, którzy mogą kierować osoby stosujące

przemoc do w/w programów.

GOPS, GKRPA, OPIRPA, ZI

liczba współpracujących

instytucji

10) Wdrażanie i finansowanie oddziaływań adresowanych do osób

stosujących przemoc w rodzinie

GOPS, GKRPA, OPIRPA, ZI

Liczba działań/liczba uczestników

11) Zwiększenie dostępności oddziaływań wobec osób stosujących przemoc stworzenie oferty, realizacja działań.

GOPS, GKRPA,

OPIRPA, ZI, PCPR

Liczba działań/liczba uczestników

12) Realizacja i finansowanie programów profilaktyki przemocy w rodzinie; programów pomocy psychologicznej i psychoterapii dla osób doświadczających przemocy i osób stosujących przemoc domową

GOPS, GKRPA, PCPR ZI

Liczba programów/ liczba uczestników

13) Prowadzenie edukacji społecznej,

w tym tworzenie i udostępnianie materiałów informacyjnych i edukacyjnych.

GOPS, GKRPA

Liczba kampanii/ liczba materiałów

CEL

III

1.Działania

profilaktyczne

w zakresie

rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii podejmowane wobec dzieci, młodzieży rodziców i opiekunów

1)Prowadzenie i/lub współfinansowanie na terenie szkół i innych placówek oświatowych, opiekuńczo wychowawczych środowiskowych programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży oraz ich rodziców czy opiekunów.

GOPS GKRPA, SZKOŁY

Liczba programów / ilość uczestników

2)Wspieranie i/lub współfinansowanie programów i przedsięwzięć profilaktycznych opracowanych i realizowanych przez młodzież,

skierowanych do grup rówieśniczych

GOPS, GKRPA

Liczba programów/ liczba uczestników

3)Wspieranie prospołecznych działań młodzieży przez mentorów/tutorów, programów liderskich i działań rówieśniczych z obszaru profilaktyki i promocji zdrowia

GOPS, GKRPA

Liczba programów/ liczba potencjalnych uczestników

4)Realizacja i/lub współfinansowanie środowiskowych programów profilaktycznych skierowanych do dzieci, młodzieży i ich rodzin.

GOPS, GKRPA,

SZKOŁY, SOŁECTWA

Liczba programów/ liczba uczestników

5)Wdrażanie programów profilaktyczno-interwencyjnych dla młodzieży upijającej się

GOPS, GKRPA,

SZKOŁY

Liczba programów/ liczba uczestników

6)Dofinansowanie szkoleń i kursów specjalistycznych w zakresie pracy profilaktycznej z dziećmi, młodzieżą oraz rozwijanie umiejętności prowadzenia zajęć profilaktycznych organizowanych dla nauczycieli, pedagogów, psychologów

GOPS, GKRPA,

SZKOŁY

Liczba programów/ liczba uczestników

7)Podejmowanie działań edukacyjnych skierowanych do sprzedawców napojów alkoholowych oraz działań kontrolnych i interwencyjnych, mających na celu ograniczanie dostępności napojów alkoholowych i przestrzeganie zakazu sprzedaży alkoholu osobom poniżej 18 roku życia

GOPS, GKRPA,

SZKOŁY

Liczba programów/ liczba uczestników

8)Prowadzenie badań zwłaszcza

Związanych z diagnozą zachowań problemowych / używaniem substancji psychoaktywnych podejmowanych przez młodzież oraz ewaluacją programów profilaktycznych

GOPS, GKRPA,

SZKOŁY

Liczba opracowanych badań/raportów

9)Realizacja pozalekcyjnych zajęć sportowych jako integralnego elementu programu profilaktycznego

GOPS, GKRPA,

SZKOŁY

Liczba pozalekcyjnych

zajęć/ liczba uczestników

10)Prowadzenie edukacji społecznej, w tym tworzenie i udostępnianie materiałów informacyjnych i edukacyjnych, z zakresu szeroko rozumianej profilaktyki zachowań ryzykownych.

GOPS, GKRPA,

SZKOŁY

Liczba programów/ liczba potencjalnych uczestników

2.Edukacja publiczna w zakresie problematyki alkoholowej i przeciwdziałania narkomanii

1)Tworzenie sieci punktów informacyjnych z danymi o dostępnej ofercie pomocy na terenie gminy i/lub powiatu w zakresie problemów uzależnień.

GOPS, GKRPA,

SZKOŁY

Liczba punktów informacyjnych/ liczba beneficjentów

2)Prowadzenie stałego interaktywnego

systemu informacji o działaniach podejmowanych na terenie gminy w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii

GOPS, GKRPA

Liczba instytucji w systemie przekazywania informacji

3)Udział w lokalnych i ogólnopolskich kampaniach edukacyjnych związanych z profilaktyką problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii.

GOPS, GKRPA,

SZKOŁY

ORGANIZACJE

POZARZĄDOWE

Liczba kampanii

4)Prowadzenie działań edukacyjnych z wykorzystaniem materiałów edukacyjnych do określonej grupy adresatów

GOPS, GKRPA,

SZKOŁY

ORGANIZACJE

POZARZĄDOWE

Liczba działań/ilość materiałów

5)Edukacja lokalnych decydentów i radnych, co do wagi i skali problematyki alkoholowej poprzez zapraszanie ich do lokalnych debat, kampanii edukacyjnych, udziału w imprezach profilaktycznych, w tym zapoznawanie z lokalną i ogólnopolską diagnozą problemów alkoholowych

GOPS, GKRPA, OPIRPA

Ilość debat, kampanii, imprez/liczba uczestników

6)Aktywna współpraca z lokalnymi i regionalnymi mediami, monitorowanie zawartości pojawiających się tam artykułów pod kątem problematyki alkoholowej, inicjowanie artykułów na ten temat.

GOPS, GKRPA

Liczba wspólnych inicjatyw

7)Promowanie działań gminy na forum regionalnym, krajowym i międzynarodowym poprzez udział w konferencjach, seminariach i innych spotkaniach organizowanych przez województwa, instytucje centralne czy też międzynarodowe.

GOPS, GKRPA,

SZKOŁY

ORGANIZACJE

POZARZĄDOWE

Liczba konferencji/ liczba uczestników

8)Prowadzenie edukacji społecznej, w tym zakup, tworzenie i udostępnianie materiałów informacyjnych i edukacyjnych.

GOPS, GKRPA,

SZKOŁY

ORGANIZACJE

POZARZĄDOWE

Liczba materiałów

9)Podejmowanie działań edukacyjnych skierowanych do sprzedawców napojów alkoholowych oraz działań kontrolnych i interwencyjnych, mających na celu ograniczanie dostępności napojów alkoholowych i przestrzeganie zakazu sprzedaży alkoholu osobom poniżej 18 roku życia.

GOPS, GKRPA,

SZKOŁY

ORGANIZACJE

POZARZĄDOWE

Liczba działań/liczba beneficjentów

10)Wspieranie edukacji osób pracujących zawodowo w systemie rozwiązywania problemów alkoholowych poprzez prenumeraty lub zakup specjalistycznych opracowań, czasopism

GOPS, GKRPA,

SZKOŁY

ORGANIZACJE

POZARZĄDOWE,

OPIRPA

Liczba prenumerat/ ilość zakupionych materiałów

3.Działania na rzecz przeciwdziałania nietrzeźwości na drogach

1)Podnoszenie kompetencji zawodowych przedstawicieli służb kontaktujących się z osobami nietrzeźwymi

GOPS, GKRPA, POLICJA

Liczba działań

2)Organizacja/ udział w kampaniach społecznych z zakresu zwiększania bezpieczeństwa ruchu drogowego

GOPS, GKRPA, POLICJA

Liczba kampanii

3)Podejmowanie działań z zakresu nawiązania kontaktu ze szkołami średnimi w celu prowadzenia zajęć profilaktycznych poświęconych bezpieczeństwu

komunikacyjnemu

GOPS, GKRPA,

SZKOŁY

Liczba inicjatyw

4)Prowadzenie specjalistycznych szkoleń skierowanych do kierowców zawodowych przy współpracy z pracodawcami

GOPS, GKRPA,

SZKOŁY,

PRACODAWCY

Liczba szkoleń/liczba uczestników

5)Organizowanie programów psycho- korekcyjnych dla kierowców zatrzymanych za jazdę w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu

GOPS GKRPA, POLICJA

Liczba programów/liczba uczestników

6)Inicjowanie działań na rzecz współpracy służb i instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo w miejscach publicznych

(np. policji i straży miejskiej).

GOPS GKRPA, POLICJA

Liczba działań

4.Działania na rzecz przeciwdziałania nietrzeźwości

w miejscach

publicznych

1)Podnoszenie kompetencji zawodowych przedstawicieli służb kontaktujących się z osobami nietrzeźwymi,

2)Podejmowanie działań w środowisku pracy poprzez kampanie informacyjne, działania edukacyjne

GOPS GKRPA, POLICJA

Liczba

szkoleń/działań/liczba uczestników65

5. Działania na rzecz ograniczenia populacji osób pijących ryzykownie i szkodliwie.

1) Wdrażanie do podstawowej opieki zdrowotnej programów wczesnego rozpoznawania i krótkiej interwencji (WRKI) wobec osób pijących alkohol ryzykownie i szkodliwie

2)Finansowanie szkoleń dla personelu medycznego w obszarze WRKI

3)Zakup materiałów edukacyjnych dla

personelu medycznego i pacjentów podstawowej opieki zdrowotnej

4)Finansowanie wdrażania programów

WRKI do praktyki klinicznej

OPS, GKRPA,

PLACÓWKI

MEDYCZNE

czba programów/ liczba uczestników

CEL IV

Wspomaganie

działalności

instytucji

stowarzyszeń i osób fizycznych

służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych

1)Wspomaganie działalności stowarzyszeń abstynenckich w działaniach trzeźwościowych (w tym

rehabilitacyjnych), pomocowych, kulturalno-towarzyskich, promujących zdrowy i trzeźwy styl życia

GOPS, GKRPA,

SOŁECTWA,

STOWARZYSZENIA

Liczba partnerów

2)Podejmowanie działań promocyjnych w zakresie podejmowanych zadań

GOPS, GKRPA,

SOŁECTWA

Liczba działań

3)Współpraca stowarzyszeń abstynenckich z podmiotami zewnętrznymi, samorządem lokalnym, w tym z GKRPA

GOPS, GKRPA,

SOŁECTWA

Liczba stowarzyszeń

4)4) Prowadzenie działań na rzecz aktywizacji zawodowej osób objętych działaniami stowarzyszenia abstynenckiego

GOPS, GKRPA

Liczba działań

5)Prowadzenie programów edukacyjnych dla przedstawicieli samorządów, lokalnych stowarzyszeń abstynenckich oraz członków

GKRPA

GOPS, GKRPA,

SOŁECTWA

Liczba programów/ liczba uczestników

6)Współdziałanie na rzecz i ze społecznością lokalną na rzecz promowania zdrowego stylu życia,

GOPS, GKRPA,

SOŁECTWA

Liczba działań

7)Współpracy z innymi organizacjami i instytucjami (policja, prokuratura, sąd, organizacje kościelne, stowarzyszenia, fundacje, CIS, Starostwo Powiatowe,

centrami kultury itp.)

GOPS, GKRPA,

Liczba działań

CEL V

Podejmowanie działań

wynikających z instytucji prawnej zobowiązania do leczenia.

1)Przeprowadzanie  rozmów

interwencyjnych osobami zgłoszonymi do komisji.

GOPS, GKRPA

Liczba przeprowadzonych

rozmów/liczba osób/ liczba rodzin

2) Zlecanie biegłym sądowym sporządzania opinii w przedmiocie uzależnienia.

GOPS, GKRPA

Liczba skierowań/ liczba sporządzonych opinii

3)Kierowanie wniosków do sądu
o zastosowanie obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu w zakładzie odwykowym - leczenie zamknięte, w tym finnsowanie kosztów opłat sądowych, wynagrodzenia biegłych oraz kosztów doręczeń komorniczych

GOPS, GKRPA

Liczba wniosków do Sądu

4)Monitorowanie punktów sprzedaży alkoholu pod względem ustawowych warunków sprzedaży napojów alkoholowych.

GKRPA, GOPS

Liczba kontroli

5)Podejmowanie działań wobec osób sprzedających alkohol niezgodnie z zasadami zawartymi w ustawie o wychowaniu w trzeźwości( art.18.ust.10).

GKRPA, GOPS

Liczba działań

6)Opiniowanie wniosków na sprzedaż napojów alkoholowych w zakresie usytuowania placówek handlowych z uwzględnieniem limitów zezwoleń.

GKRPA

Liczba wniosków/ liczba wydanych opinii

7)Finansowanie dostosowania miejsc i form pomocy do pracy zdalnej- tworzenie i wykorzystanie zasobów do pracy online

GKRPA

Liczba dostosowanych miejsc pomocy

8)Zakup środków ochrony osobistej dla osób, które wykonują prace w ramach gminnego programu oraz ośrodków leczenia uzależnień, punktów konsultacyjnych i PWD

GKRPA

Liczba

IV.  REALIZACJA PROGRAMU

1. Właściwą realizację programu oraz koordynację prac Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych zapewnia Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Wejherowie.

2. GKRPA działa na podstawie regulaminu zatwierdzonego przez Wójta Gminy Wejherowo (Zarządzenie nr 71/2017 z dnia 19.04.2017 r.), a pracami komisji koordynuje przewodniczący GKRPA.

V.  FINANSOWANIE PROGRAMU:

1. Środki na realizację Programu pochodzą z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.

2. Fundusze na realizację Programu mogą pochodzić również ze źródeł zewnętrznych, w tym

w szczególności z:

1) środków budżetu Samorządu Województwa,

2) środków Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,

3) Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

3.  Merytoryczną podstawą decyzji finansowania zadań z zakresu profilaktyki

i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii są założenia określone

w niniejszym Programie na rok dla Gminy Wejherowo.

4. Za podejmowanie czynności, które mają na celu inicjowanie i realizowanie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz podejmowanie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego, osoby wchodzące w skład Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych otrzymują ryczałtowe wynagrodzenie miesięczne w wysokości 35 % minimalnego wynagrodzenia za pracę.

5. Wynagrodzenie dla członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wypłacane będzie na podstawie umów cywilnoprawnych, zawieranych przez Dyrektora Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wejherowie oraz przedkładanych list obecności z posiedzeń Komisji. Warunkiem wypłaty wynagrodzenia ryczałtowego w danym miesiącu jest obecność na co najmniej 1 posiedzeniu Komisji.

6. Środki na realizacje programu przeznacza się również na:

1) wynagrodzenie pracownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wejherowie - zajmującego się sprawami rozwiązywania problemów alkoholowych;

2) wynagrodzenia osób zatrudnionych do realizacji działań przewidzianych w Programie.

VI.  MONITOROWANIE PROGRAMU

1. Monitorowanie Programu odbywać się będzie w oparciu o sprawozdawczość podmiotów uczestniczących w realizacji zadań, które przekazywane będą Gminnemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Wejherowie.

2. Po przeanalizowaniu danych oraz wypracowaniu wniosków do realizacji przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Ośrodek do 31 marca r. przedłoży Radzie Gminy Wejherowo sprawozdanie z realizacji Programu.

Id: 96062DD3-7245-43A8-980D-20407131CF6C. Podpisany

Strona 1

Id: 96062DD3-7245-43A8-980D-20407131CF6C. Podpisany

Strona 13

Ustawa o zdrowiu publicznym z dnia 11 września 2015r. (Dz.U. 2020r. poz.322)

Moskalewicz J., Kleina A., Wojtyniak B. (2012) Kondycja psychiczna mieszkańców Polski, raport z badań, Epidemiologia zaburzeń psychiatrycznych i dostęp do psychiatrycznej opieki zdrowotnej -EZOP Polska, Warszawa, Instytut Psychiatrii i Neurologii

Moskalewicz J., Kleina A., Wojtyniak B. (2012) Kondycja psychiczna mieszkańców Polski, raport z badań, Epidemiologia zaburzeń psychiatrycznych i dostęp do psychiatrycznej opieki zdrowotnej -EZOP Polska, Warszawa, Instytut Psychiatrii i Neurologii

https://www.parpa.pl/images/file/rekomendacje_2021.pdf, dostęp 26.11.2020r.

www.statystyka.policja.pl/przemoc w  rodzinie

https://www.parpa.pl/index.php/badania-i-informacje-statystyczne/statystyki, dostęp 26.11.2020r.

https://www.parpa.pl/images/file/rekomendacje_2021.pdf, dostęp 26.11.2020r.


Załączniki do pobrania


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Piotr Czerwiński

Data wytworzenia:
28 gru 2020

Osoba dodająca informacje

Piotr Czerwiński

Data publikacji:
29 gru 2020, godz. 15:16

Osoba aktualizująca informacje

Piotr Czerwiński

Data aktualizacji:
29 gru 2020, godz. 15:16