Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Gminy Wejherowo

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

UCHWAŁA NR XXII/280/2020 w sprawie uchwalenia Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Osób dotkniętych Przemocą w Rodzinie w Gminie Wejherowo na lata 2021-2024


Uchwała Nr XXII/280/2020
Rady Gminy Wejherowo

z dnia 28 grudnia 2020 r.

w sprawie uchwalenia Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Osób dotkniętych Przemocą w Rodzinie w Gminie Wejherowo na lata 2021-2024

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 i 1378) w związku z art. 6 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2020 r. poz. 218) uchwala się, co następuje:

§ 1. Uchwala się Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Osób dotkniętych Przemocą w Rodzinie w Gminie Wejherowo na lata 2021-2024, w brzmieniu określonym w załączniku nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Wejherowo.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie dnia 1 stycznia 2021 roku.

 

Przewodniczący Rady


Hubert Toma


Załącznik do uchwały Nr XXII/280/2020
Rady Gminy Wejherowo
z dnia 28 grudnia 2020 r.

PROGRAM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE ORAZ OCHRONY OFIAR PRZEMOCY W RODZINIE
W GMINIE WEJHEROWO NA LATA 2021-2024

I.WSTĘP

Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. w art. 18 i 71 jednoznacznie wskazuje, że rodzina znajduje się pod opieką i ochroną państwa, a państwo w swojej polityce społecznej i gospodarczej uwzględnia jej dobro. Rodziny, w których występuje zjawisko przemocy pozostają w trudnej sytuacji społecznej, co stanowi podstawę do udzielenia im szczególnego wsparcia przy użyciu metod i narzędzi określonych w obecnie obowiązującym porządku prawnym. Zadaniem Państwa jest ochrona rodziny przed zagrożeniem płynącym z zewnątrz i wewnątrz, w tym także przed przemocą ze strony osób najbliższych. Preambuła do znowelizowanej ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r., poz. 218 ze zm.) dalej zwanej Ustawą, akcentuje, że przemoc w rodzinie narusza podstawowe prawa człowieka, w tym prawo do życia i zdrowia oraz poszanowania godności osobistej, a władze publiczne mają obowiązek zapewnić wszystkim obywatelom równe traktowani i poszanowanie ich praw i wolności. Interdyscyplinarne działania podejmowane na rzecz osób i rodzin będących w kryzysie pozwalają w wielu przypadkach na złagodzenie objawów reakcji kryzysowej, przywrócenie równowagi psychicznej oraz zapobiegnięcie przejściu ostrego kryzysu w stan chroniczny.

Art. 6 ust. 2 pkt. 1 tejże Ustawy obliguje gminę do opracowania i realizacji gminnego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie.

Cel strategiczny określony w Programie Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie w gminie Wejherowo na lata 2016-2020 został w znacznej części osiągnięty. Zwiększono skuteczność przeciwdziałania przemocy w rodzinie na co wskazują zgromadzone dane. Stworzono sieć specjalistycznego wsparcia polegającą na współpracy międzyinstytucjonalnej, wypracowano standardy współdziałania dla pracy metodą grupową mającą na celu pomoc dziecku i rodzinie doznającej przemocy. Poprzez organizację spotkań, podczas których dochodziło do wymiany doświadczeń i wzajemnego zrozumienia kompetencji zawodowych poszczególnych profesji, oraz dzięki ciągłemu dokształcaniu się przedstawicieli poszczególnych instytucji nastąpiło podwyższenie kwalifikacji i umiejętności profesjonalistów zawodowo działających w obszarze przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Mimo, iż nie należy rezygnować z dalszego doskonalenia zawodowego profesjonalistów oraz tworzenia sieci wsparcia dla rodzin zagrożonych przemocą, zasadnym wydaje się określanie nowego celu strategicznego, położenie akcentu na działania zmierzające do zmniejszenia skali zjawiska przemocy w gminie Wejherowo. Zakładamy, iż osiągnięcie tego celu poprzedzone musi zostać długofalowymi działaniami. Przewodnią ideą będzie przeciwdziałanie, profilaktyka i ochrona.

Poprzedni Program został opracowany na podstawie badań z 2015 roku, które na zlecenie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wejherowie przeprowadziło Centrum Doradztwa i Badań Społecznych SOCJOGRAM z siedzibą w Gdańsku. Badania odnosiły się do postrzegania zjawiska przemocy w rodzinie przez uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych w gminie Wejherowo. Krajowy Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie określał działania skierowane na profilaktykę i edukację społeczną, ochronę i pomoc osobom dotkniętym przemocą w rodzinie, oddziaływania na osoby stosujące przemoc w rodzinie oraz podnoszenie kompetencji służb i przedstawicieli realizujących działania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Wszystkie te cele udało się osiągnąć. W kolejnym okresie Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2021- 2024 (dalej zwany Programem) będzie kontynuacją priorytetów w obszarze przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz szeroko pojętej profilaktyki i skupi się na szerzeniu świadomości społecznej.

II.DIAGNOZA PROBLEMU PRZEMOCY W RODZINIE W GMINIE WEJHEROWO

Diagnozy zjawiska przemocy w rodzinie na terenie gminy Wejherowo na potrzeby Programu, dokonano na podstawie danych statystycznych otrzymanych z instytucji działających na rzecz mieszkańców gminy Wejherowo, dotyczących realizacji zadań wynikających z Ustawy.

Wykres nr 1. Interwencje domowe Policji w gminie Wejherowo w latach 2017-2019

\"0x01

űródło: opracowanie własne

Jak ilustruje powyższy wykres w latach 2017 - 2019 nastąpił znaczny spadek interwencji domowych Policji. Interpretacja tego zjawiska może świadczyć o poprawie stanu bezpieczeństwa na terenie gminy Wejherowo lub o spadku liczby zgłoszeń ze strony ofiar.

Należy podkreślić, że mimo spadku interwencji domowych nie bez znaczenia jest ilość sporządzonych formularzy „Niebieskiej Karty”. W 2017 roku tylko w 1/5 przypadków policjanci wszczynali procedurę. Z kolei w 2019 roku jest to 1/3 przypadków. Trzeba zastanowić się dlaczego zaistniała taka sytuacja. Czy możemy stwierdzić, że w 2017 roku rzeczywiście przemocy domowej było mniej? Czy osoby dotknięte przemocą domową są co raz bardziej świadome swoich praw, a policja częściej wszczyna postepowanie, ponieważ niezaprzeczalnie ma ku temu powody?

Wykres nr 2. Terapia osób uzależnionych od alkoholu w Ośrodku Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Wejherowie w latach 2017-2019

\"0x01

űródło: opracowanie własne

Jednocześnie zaobserwować można zwiększenie ilości osób uczestniczących w terapii dla osób uzależnionych od alkoholu na terenie gminy Wejherowo, co świadczy o skuteczności działań profesjonalistów, poprzez tworzenie sieci wsparcia instytucjonalnego.

Wykres nr 3. Terapia osób uzależnionych oraz ich rodzin w Ośrodku Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów w gminie Wejherowo w latach 2017-2019

\"0x01

űródło: opracowanie własne.

Jedną z najczęściej obserwowanych przyczyn powodujących krzywdzenie, molestowanie, ucisk lub tyranię jest nadużywanie alkoholu, które ma ścisły związek ze stosowaniem przemocy w rodzinie, ponieważ alkohol osłabia kontrolę nad zachowaniem i zwiększa możliwość reagowania gniewem na trudne sytuacje życiowe. Wielu sprawców przemocy w rodzinie w chwili popełniania czynu pozostaje pod wpływem alkoholu. Niezwykle istotnym jest więc praca z osobami współuzależnionymi, którzy są uczestnikami lub świadkami przemocy, ponieważ to alkohol niejednokrotnie jest przyczyną zaistnienia przemocy w rodzinie. Dzięki zwiększeniu ilości spotkań grup roboczych w ramach działań Zespołu Interdyscyplinarnego widoczny jest wzrost uczestników w terapii w OPiRPA. Spowodowane jest to co raz wyższą świadomością osób dotkniętych przemocą i chęcią zmiany swojej sytuacji życiowej.

Wykres nr 4. Liczba sporządzonych formularzy „Niebieska Karta- A” przez podmioty uprawnione w latach 2017- 2019

\"0x01

űródło: opracowanie własne

Spośród uprawnionych podmiotów najczęściej formularz „Niebieska Karta- A” wypełniali policjanci i pracownicy jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, tym samym najczęściej wszczynali procedurę „Niebieskie Karty”. Rzadziej, jak wskazuje powyższy wykres, korzystali z tej możliwości przedstawiciele Oświaty, czy służby zdrowia. Szukając przyczyny nie wszczynania procedury przez inne podmioty, należy zwrócić uwagę, iż osoby doświadczające przemocy w rodzinie kierowane są lub same szukają pomocy w pierwszej kolejności zgłaszając się na Policję, a następnie u pracowników socjalnych.

Wykres nr 5. Ilość wszczętych postępowań z art. 207 kk z podziałem na powiat Wejherowski oraz miasto i gminę Wejherowo w latach 2017-2019

\"0x01

űródło: opracowanie własne.

W 2018 roku odnotowano nieznaczny wzrost wszczętych postępowań z art. 207 kk, natomiast porównując ostatnie trzy lata należy podkreślić, iż zarówno w gminie Wejherowo, jaki i w mieście oraz całym powiecie wejherowskim obserwujemy spadek postępowań z w/w artykułu. Spadek ten ma swoje odzwierciedlenie w podejmowanych interwencjach domowych, które przedstawia wykres nr 1.

Tabela nr 1. Stosowanie procedury ,,Niebieskiej Karty” w latach 2017-2019

2017

2018

2019

Stosowanie procedury ,,Niebieskiej

Liczba sporządzonych formularzy ,,Niebieska Karta -A”

60

38

52

Karty”

Liczba sporządzonych formularzy ,,Niebieskiej Karty-C”

47

34

41

przez

Liczba sporządzonych formularzy ,,Niebieskiej Karty-D”

43

32

28

uprawnione podmioty

Liczba rodzin objętych procedurą ,,Niebieskiej karty”

86

67

61

Liczba spraw zakończonych

55

50

34

űródło: opracowanie własne

Jak wynika z powyższego zestawienia tabelarycznego, w latach 2017-2019 widoczna jest tendencja spadkowa w ilości rodzin objętych procedurą ,,Niebieskiej Karty”, co ściśle łączy się ze spadkiem interwencji Policji i co świadczy o skuteczności działań instytucjonalnych i  ochrony osób doświadczających przemocy w rodzinie. Sporządzenie „Niebieskiej Karty- C” i „Niebieskiej Karty-D” na tle rodzin objętych procedurą układa się na dość wysokim poziomie, co może oznaczać wzrost skuteczności podejmowania działań interwencyjnych, zarówno wobec osób podejrzewanych o doświadczanie przemocy, jak i osób podejrzewanych o stosowanie przemocy.

Można sądzić, iż profesjonaliści zawodowo działający w obszarze przeciwdziałania przemocy w rodzinie, dzięki podwyższaniu swoich kwalifikacji i umiejętności, nabyli umiejętność lepszego analizowania i diagnozowania problemu przemocy, jak również tworzą bardziej trafne plany pracy.

Ponadto analizując wszystkie kroki w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony osób doznających przemocy w rodzinie wskazać należy, że rokrocznie Zespół Interdyscyplinarny spotyka się 4 razy. Jednak należy podkreślić, że posiedzenia grupy roboczej kształtują się na poziomie 250 spotkań rocznie, a psycholog przeprowadziła średnio 260 spotkań rocznie. Powyższe dane wskazują, że szereg działań interdyscyplinarnych w ramach grup roboczych powoływanych w procedurze „Niebieskie Karty” jest efektem szeroko pojętego współdziałania i współpracy między instytucjami.

W 2020 roku musieliśmy się zmierzyć z nową sytuacją, która dotknęła wszystkich, czyli pandemią COVID-19. Najnowsze badania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę wskazują, że w czasie pandemii (od połowy marca do końca czerwca br.) 27% dzieci i młodzieży doświadczyło co najmniej jednej z 12 badanych form krzywdzenia.# Co dziesiąte dziecko (11%) doświadczyło przemocy ze strony bliskiej osoby dorosłej. Tyle samo doświadczyło wykorzystywania seksualnego (10%). Co ważne, 1 dziecko na 11 przyznało, że nie ma nikogo, kto mógłby zaoferować mu wsparcie w trudnej sytuacji. W perspektywie kolejnej izolacji osoby doświadczające przemocy, a w szczególności dzieci musza być objęte szerokim wsparciem. Z uwagą należy obserwować sytuację, ponieważ konsekwencje pandemii związane z przemocą będą dosięgały przede wszystkim dzieci, a ich skutki zaobserwujemy dopiero w kolejnych latach. Można więc przypuszczać, że skala przemocy domowej będzie w najbliższej przyszłości wzrastać.

III.CELE PROGRAMU

Cel strategiczny programu:

Przeciwdziałanie przemocy poprzez stworzenie jednolitego, profesjonalnego systemu interwencji i wsparcia dla osób zagrożonych bądź uwikłanych w przemoc oraz zwiększenie świadomości społecznej na temat zjawiska przemocy domowej poprzez podejmowanie szeroko pojętych działań prewencyjnych.

Cele szczegółowe

1.Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie oraz zmniejszenie skali tego zjawiska w Gminie Wejherowo przez zwiększenie skuteczności oddziaływań wobec osób stosujących przemoc.

2.Zwiększenie działań profilaktycznych w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie w celu wprowadzenia do świadomości społecznej Gminy Wejherowo, że przemoc w rodzinie nie ogranicza się jedynie do szkód fizycznych.

3.Zwiększenie skuteczności ochrony osób i rodzin doświadczających przemocy w rodzinie.

4.Zwiększenie profesjonalizmu przedstawicieli podmiotów działających na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie w celu podniesienia standardów świadczonych usług.

IV.Założenia Programu

W celu realizacji celów ustawowych oraz celów zawartych w Programie ustalono cztery obszary, zawierające kierunki działań dedykowane różnym grupom odbiorców.

1)Profilaktyka i edukacja społeczna

Obszar skierowany do ogółu mieszkańców Gminy Wejherowo w tym rodzin zagrożonych przemocą.

2) Ochrona i pomoc osobom dotkniętym przemocą w rodzinie

Obszar skierowany do kobiet, mężczyzn, dzieci, współmałżonków lub partnerów w związkach nieformalnych, osób starszych, osób z niepełnosprawnościami lub osób zależnych dotkniętych przemocą w rodzinie.

3)Oddziaływanie na osoby stosujące przemoc w rodzinie.

Obszar skierowany do osób stosujących przemoc w rodzinie.

4)Podnoszenie kompetencji służb i przedstawicieli podmiotów realizujących działania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie.

Obszar skierowany do przedstawicieli podmiotów realizujących zadania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie.

V.Adresaci programu

Program skierowany jest do:

1)ogółu mieszkańców Gminy Wejherowo, w tym osób zagrożonych przemocą

2)osób dotkniętych przemocą w rodzinie

3)osób stosujących przemoc w rodzinie

4)świadków przemocy w rodzinie

5)przedstawicieli podmiotów zajmujących się przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie

VI.Akty prawne

Program będzie realizowany w oparciu o następujące akty prawne:

1)Ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałania przemocy w rodzinie (Dz. U. 2020r. poz. 1492)

2)Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r., w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz. U. 2011r. nr 209 poz. 1245 z późn.zm.)

3)Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 22 października 2010 r. w sprawie wzoru zaświadczenia lekarskiego o przyczynach i rodzaju uszkodzeń ciała związanych z użyciem przemocy w rodzinie (Dz. U. 2010r. Nr 201 poz. 1334 z późn.zm.)

4)Ustawę z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2019r. poz. 1507 z późn.zm.)

5)Ustawę z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2020 r. poz. 1492)

Program jest skorelowany z następującymi Programami:

1)Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Wejherowo na lata 2021-2026;

2)Gminnym Programem Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;

3)Programem Wspierania Rodziny w Gminie Wejherowo na lata 2019-2021.

4)Programem Senioralnym dla Gminy Wejherowo na lata 2021-2024

VII.Mierniki celu głównego i celów szczegółowych.

Zakłada się, że realizowane w ramach Programu działania doprowadzą do spójnie działającego systemu interwencji i wsparcia oraz utrzymania skuteczności przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz zmniejszenia skali tego zjawiska w Gminie Wejherowo. Efekt ten zamierza się osiągnąć przede wszystkim poprzez wzmocnienie działań profilaktycznych oraz podniesienie świadomości społecznej, a także poprzez dalsze podnoszenie kompetencji przedstawicieli instytucji realizujących zadania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie, co podniesie poziom usług świadczonych na rzecz osób dotkniętych przemocą.

VIII. Finansowanie programu

Działania podejmowane w ramach realizacji Programu zmierzające do osiągnięcia wyznaczonych celów finansowane będą ze środków budżetu gminy i ochrony zdrowia przeznaczonych na pomoc społeczną oraz zwalczanie skutków nadużywania alkoholu. Przewiduje się również aplikowanie o środki zewnętrzne m. in. pochodzące z Europejskiego Funduszu Społecznego lub/i Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.

IX. Sposób monitorowania programu

Monitorowanie realizacji programu odbywać się będzie poprzez sprawozdawczość dokonywaną w oparciu o wskaźniki działań. Przeprowadzana będzie analiza jakościowa i ilościowa realizowana w oparciu o dane przekazane przez przedstawicieli innych podmiotów zajmujących się przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie. Dane te będą gromadzone do końca lutego każdego roku przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Wejherowie.

Corocznie w terminie do 31 marca Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Wejherowie będzie składał Radzie Gminy sprawozdanie z działalności, które zawierać będzie podsumowanie i wnioski płynące z realizacji działań w danym roku.

X. Obszary, kierunki i działania Programu

1.Profilaktyka i edukacja społeczna

KIERUNEK DZIAŁANIA

RODZAJ DZIAŁANIA

WSKAűNIKI

REALIZATORZY

PARTNERZY

1.1. Poszerzenie wiedzy na tematy zjawiska przemocy w rodzinie

1.1.1.Diagnoza zjawiska przemocy na obszarze gminy, ustalenie odsetka populacji rodzin zagrożonych przemocą w rodzinie

- liczba opracowanych diagnoz

Gminny Zespół Interdyscyplinarny

Policja, Prokuratura

1.1.2.Monitorowanie zjawiska przemocy w rodzinie na obszarze gminy

- coroczne sprawozdanie dotyczące monitorowania zjawiska przemocy w rodzinie

Gminny Zespół Interdyscyplinarny

Policja, Szkoły, Prokuratura

1.2. podniesienie poziomu wiedzy i świadomości społecznej w zakresie przyczyn i skutków przemocy w rodzinie, zmiana postrzegania przez społeczeństwo problemu przemocy w rodzinie

1.2.1 prowadzenie lokalnych kampanii społecznych

- liczba lokalnych kampanii społecznych

Gminny Zespół Interdyscyplinarny

Urząd Gminy, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie (PCPR), Policja, Prokuratura, Służba Zdrowia

Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (GKRPA), media

1.2.2. współpraca pomiędzy podmiotami działającymi na terenie gminy Wejherowo, a kościołami lub związkami wyznaniowymi, w celu wprowadzenia elementów edukacji na temat zjawiska przemocy w rodzinie w ramach działania poradni prowadzonych przez kościoły lub związki wyznaniowe lub do programów nauk przedmałżeńskich

- liczba podjętych inicjatyw

Gminny Zespół Interdyscyplinarny

Parafie i związki wyznaniowe w gminie Wejherowo, organizacje pozarządowe, PCPR

1.3. Poprawa jakości systemu działań profilaktycznych

1.3.1. prowadzenie poradnictwa, w szczególności przez działania edukacyjne służące wzmocnieniu opiekuńczych i wychowawczych, alternatywnych wobec stosowania przemocy metod i kompetencji rodziców w rodzinach zagrożonych przemocą oraz w stosunku do grup ryzyka np. małoletnich w ciąży

- liczba placówek prowadzących poradnictwo w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie

- liczba zrealizowanych programów

- liczba osób, którym udzielono porady

- liczba wizyt patronażowych prowadzonych przez położne podstawowej opieki zdrowotnej

Gminny Zespół Interdyscyplinarny

Szkoły, służba zdrowia, Policja, kuratorzy

2.Ochrona i pomoc osobom dotkniętym przemocą w rodzinie

KIERUNEK DZIAŁANIA

RODZAJ DZIAŁANIA

WSKAűNIKI

REALIZATORZY

PARTNERZY

2.1 Rozwój infrastruktury instytucji samorządowych, a także podmiotów oraz organizacji pozarządowych udzielających pomocy osobom dotkniętym przemocą w rodzinie oraz wypracowanie zasad współpracy

2.1.1. funkcjonowanie ZI

- liczba posiedzeń zespołów interdyscyplinarnych

- liczba utworzonych grup roboczych

- liczba posiedzeń grup

- liczba osób objętych pomocą grup roboczych

- liczba rodzin objętych pomocą grup roboczych

Gminny Zespół Interdyscyplinarny

Policja, Prokuratura, Sąd Rejonowy, służba zdrowia

2.1.2. rozbudowywanie i poszerzanie oferty placówek wspierających i udzielających pomoc osobom dotkniętym przemocą w rodzinie

- liczba punktów konsultacyjnych dla osób dotkniętych przemocą w rodzinie

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej (GOPS)

Ośrodek Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (OPiRPA), Szkoły, Prokuratura, organizacje pozarządowe

2.1.3. nawiązywanie i wzmacnianie współpracy pomiędzy instytucjami samorządowymi oraz organizacjami pozarządowymi w zakresie pomocy osobom dotknięty przemocą w rodzinie (ODPwR)

- liczba wspólnie realizowanych projektów

Gminny Zespół Interdyscyplinarny

Szkoły, służba zdrowia, Policja, Prokuratura, PCPR OPiRPA

2.2. upowszechnienie informacji i edukacja w zakresie możliwości i form udzielania pomocy osobom dotkniętym przemocą.

2.2.1. upowszechnienie informacji w zakresie możliwości i form uzyskania m.in. pomocy: medycznej, psychologicznej, prawnej, socjalnej, zawodowej i rodzinnej

- liczba opracowanych i upowszechnianych materiałów informacyjnych

- liczba lokalnych kampanii społecznych

Gminny Zespół Interdyscyplinarny

Służba zdrowia, organizacje pozarządowe, prokuratura, OPiRPA, PCPR

2.2.2. opracowanie i realizacja zajęć edukacyjnych kierowanych do osób dotkniętych przemocą w rodzinie w zakresie podstaw prawnych i zagadnień psychologicznych dotyczących reakcji na przemoc w rodzinie

- liczba zajęć dla osób dotkniętych przemocą

- liczba osób uczestniczących w zajęciach

Gminny Zespół Interdyscyplinarny

Policja, Prokuratura, GOPS, PCPR, OPiRPA

2.3. udzielanie pomocy i wsparcia osobom dotkniętym przemocą w rodzinie

2.3.1. tworzenie i zwiększanie zakresu działania oraz dostępności do lokalnych telefonów zaufania, interwencyjnych lub informacyjnych dla ODPwR

- czas dostępności telefonu

- liczba przeprowadzonych rozmów

Gminny zespół Interdyscyplinarny

GOPS

2.3.2. wzmacnianie ochrony osób dotkniętych przemocą w rodzinie w toku postępowania karnego poprzez przesłuchiwanie dzieci w przyjaznych pokojach przesłuchań oraz tworzenie odpowiednich warunków do przesłuchiwania dorosłych osób dotkniętych przemocą w rodzinie

- liczba przyjaznych pokoi przesłuchań

Sąd Rejonowy w Wejherowie, Prokuratura

2.3.3. zapewnienie bezpieczeństwa krzywdzonym dzieciom w trybie art. 12a ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie

- liczba dzieci zabezpieczonych w czasie bezpośredniego zagrożenia zdrowia lub życia

GOPS

Służba zdrowia, Policja

2.3.4. opracowanie i realizacja programów terapeutycznych i pomocy psychologicznej dla ODPwR

- liczba uczestniczących w programie terapeutycznym osób dotkniętych przemocą w rodzinie

- liczba grup terapeutycznych

OPiRPA

GOPS

2.3.5. Udzielenie wsparcia osobom doświadczającym przemocy w rodzinie w uzyskaniu schronienia

- liczba osób doświadczających przemocy w rodzinie, którym udzielono pomocy w uzyskaniu schronienia

GOPS

Urząd Gminy

2.4. Monitoring skuteczności działań pomocowych

2.4.1. Badanie skuteczności pomocy udzielanej rodzinom dotkniętym przemocą w rodzinie

- liczba zakończonych procedur „Niebieskie Karty” z uwagi na ustanie przemocy w rodzinie

- liczba osób, które w wyniku oddziaływań nie powróciły do stosowania przemocy w rodzinie

Gminny Zespół Interdyscyplinarny

Policja, Prokuratura

3.Oddziaływanie na osoby stosujące przemoc w rodzinie

KIERUNEK DZIAŁANIA

RODZAJ DZIAŁANIA

WSKAűNIKI

REALIZATORZY

PARTNERZY

3.1. Tworzenie i rozszerzanie ofert oddziaływań wobec osób stosujących przemoc w rodzinie, realizowanych przez instytucje samorządowe, a także podmioty oraz organizacje pozarządowe, a także wypracowanie zasad współpracy pomiędzy tymi instytucjami i podmiotami oraz organizacjami pozarządowymi

3.1.1. Ewidencjonowanie instytucji rządowych i samorządowych, podmiotów oraz organizacji pozarządowych, które realizują oferty dla osób stosujących przemoc w rodzinie, a w szczególności realizujących programy korekcyjno- edukacyjne.

- corocznie aktualizowane na stronach internetowych gminy baz teleadresowych podmiotów realizujących oddziaływania wobec osób doświadczających przemocy w rodzinie

- liczba opracowanych informatorów zawierających dane teleadresowe oraz zakres realizowanych oddziaływań przez podmioty działające na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie

GOPS

Gminny Zespół Interdyscyplinarny

Policja, kuratorzy sądowi, Prokuratura, organizacja pozarządowe, OPiRPA

3.1.2. rozpowszechnienie informatorów, przez: Sąd Rejonowy, Prokuraturę Rejonową, Komendę Powiatową Policji, Urząd Gminy

- umieszczenie informatorów na stronach internetowych ww. podmiotów do dnia 15 sierpnia każdego roku.

Gminny Zespół Interdyscyplinarny

Prokuratura, Sąd, OPiRPA GOPS, Policja, służba zdrowia

3.2. Interweniowanie oraz reagowanie właściwych służb na stosowanie przemocy w rodzinie

3.2.1 Stosowanie procedury „Niebieskie Karty” przez uprawnione podmioty.

- liczba sporządzonych formularzy „Niebieska Karta-A” przez przedstawicieli poszczególnych podmiotów wszczynających procedurę

- liczba rodzin objętych procedurą „Niebieskie Karty”

-liczba spraw zakończonych w wyniku ustania przemocy w rodzinie

- liczba spraw zakończonych w wyniku braku zasadności podejmowania działań

- liczba wszczętych postępowań związanych z przemocą w rodzinie

- liczba zakończonych postępowań w sprawach związanych z przemocą w rodzinie poprzez sporządzenie aktu oskarżenia

- liczba zakończonych postępowań w sprawach związanych z przemocą w rodzinie poprzez umorzenie postępowania

GOPS, Policja, służba zdrowia, oświata, GKRPA

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, Gminny Zespół Interdyscyplinarny

3.2.2. Zapobieganie kontaktowania się osób stosujących przemoc w rodzinie z ODPw R:

- zatrzymanie osób stosujących przemoc w rodzinie

- stosowanie przez prokuratorów oraz występowanie do sądu o zastosowanie wobec osób stosujących przemoc w rodzinie (OSPwR) środków zapobiegawczych, w szczególności w przedmiocie dozoru policji z zakazem kontaktowania z osobą dotkniętą przemocą w rodzinie, a także nakazania opuszczenia lokalu zajmowanego wspólnie z osobą najbliższą, ewentualnie tymczasowego aresztowania

- występowanie do sądu o zastosowanie wobec OSPwR środków karnych lub probacyjnych polegających na obowiązku powstrzymywania się od przebywania w określonych miejscach, kontaktowania się lub zbliżania do pokrzywdzonego, zakazie przebywania w określonych miejscach, opuszczenia przez sprawcę lokalu zajmowanego wspólnie z pokrzywdzonym

- liczba zatrzymań sprawców przemocy w rodzinie

-liczba zastosowanych środków zapobiegawczych wobec sprawców przemocy w rodzinie

- liczba wniosków kuratorów sądowych o zastosowanie przez sąd ww. środków probacyjnych na etapie postępowania wykonawczego

- liczba orzeczeń sądowych uwzględniających ww. wnioski w postępowaniu wykonawczym

Policja, Prokuratura , zespoły kuratorskiej służby sądowej

Gminny Zespół Interdyscyplinarny

3.2.3. Aktywność i współdziałanie oraz wymiana informacji pomiędzy służbami w zakresie monitoringu zachowań osób uprzednio skazanych za stosowanie przemocy w rodzinie

- liczba wniosków kuratorów sądowych do sądu o zarządzenie wykonywania kary pozbawienia wolności albo o odwołanie warunkowego zwolnienia

- liczba przekazanych informacji organom ścigania i wymiaru sprawiedliwości, przez pracowników socjalnych, o ponownym stosowaniu przemocy w rodzinie przez osoby uprzednio skazane za przemoc.

Zespołu kuratorskiej służby sądowej, Prokuratura, GOPS

3.3. realizowanie wobec osób stosujących przemoc w rodzinie programów oddziaływań korekcyjno- edukacyjnych zmierzających do zaprzestania przemocy w rodzinie

3.3.1. Zwiększenie udziału osób skazanych przez sąd za przemoc w rodzinie w oddziaływaniach korekcyjno- edukacyjnych poprzez wzrost liczby wniosków kierowanych do sądu w tym przedmiocie

- liczba wniosków prokuratora, w tym z art. 335 § 1 kpk o zastosowanie oddziaływań korekcyjno- edukacyjnych

- liczba wniosków kuratorów sądowych o zastosowanie oddziaływań korekcyjno- edukacyjnych w toku postępowania wykonawczego

Prokuratura Rejonowa, zespół kuratorskiej służby sądowej

Gminny Zespół Interdyscyplinarny

3.4. udzielania wsparcia psychologiczno- terapeutycznego osobom stosującym przemoc w rodzinie zmierzającego do zmiany wzorców zachowań

3.4.1. Realizacja wsparcia psychologiczno- terapeutycznego dla osób stosujących przemoc w rodzinie

- liczba osób stosujących przemoc , które skorzystały ze wsparcia psychologa lub/i terapeuty.

GOPS

OPiRPA, PCPR

3.4.2. Badanie skuteczności wsparcia psychologiczno- terapeutycznego dla osób stosujących przemoc w rodzinie

- liczba osób, które po skorzystaniu ze wsparcia psychologicznego i/lub terapeutycznego powróciły do stosowania przemocy

GOPS

OPiRPA. PCPR

4.Podnoszenie kompetencji służb i przedstawicieli podmiotów realizujących działania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie

KIERUNEK DZIAŁANIA

RODZAJ DZIAŁANIA

WSKAűNIKI

REALIZATORZY

PARTNERZY

4.1. Wzmacnianie kompetencji zawodowych oraz przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu osób realizujących zadania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie

4.1.1. Organizowanie szkoleń dla osób realizujących zadania związane z przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie będących członkami zespołu interdyscyplinarnego i grup roboczych

- liczba szkoleń

- liczba przeszkolonych osób

Gminny Zespół Interdyscyplinarny

Policja, oświata, służba zdrowia, prokuratura, Sąd, organizacje pozarządowe

4.2.1.Organizowanie konferencji w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie

- liczba zorganizowanych konferencji

- liczba osób uczestniczących w konferencji

Gminny Zespół Interdyscyplinarny

Policja, oświata, służba zdrowia, prokuratura, Sąd, organizacje pozarządowe

4.1.3. wdrożenie systemu wsparcia dla osób pracujących bezpośrednio z osobami dotkniętymi przemocą w rodzinie i z osobami stosującymi przemoc, w formie m.in. superwizji, coachingu, grup wsparcia

- liczna osób poddanych różnym formom poradnictwa oraz wsparcia

Gminny Zespół Interdyscyplinarny

PCPR. OPiRPA

Id: 5307FBAD-4CC3-4B45-915E-8E7E885709E0. Podpisany

Strona 1

Id: 5307FBAD-4CC3-4B45-915E-8E7E885709E0. Podpisany

Strona 11


Załączniki do pobrania

Plik Nazwa Data dodania Pobrań
Uchwała Nr XXII 280 2020 w sprawie uchwalenia Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie.pdf (PDF, 600.50Kb) 2020-12-29 15:17:52 87
Plik Nazwa Data dodania Pobrań

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

instytucja/osoba spoza urzędu BIP

Data wytworzenia:
28 gru 2020

Osoba dodająca informacje

Piotr Czerwiński

Data publikacji:
29 gru 2020, godz. 15:17

Osoba aktualizująca informacje

Piotr Czerwiński

Data aktualizacji:
29 gru 2020, godz. 15:17