Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Gminy Wejherowo

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

Uchwała Nr XXXIII/394/2021 Rady Gminy Wejherowo z dnia 27 października 2021 r. w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wejherowie


Uchwała Nr XXXIII/394/2021
Rady Gminy Wejherowo

z dnia 27 października 2021 r.

w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wejherowie

Na podstawie art. 18b ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ( Dz.U. z 2021r., poz. 1372) oraz art. 229 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego( Dz.U. z 2021 r., poz.735,1491,2320) uchwala się, co następuje:

§ 1. Rada Gminy Wejherowo postanawia uznać skargę wniesioną w dniu 3 września 2021 r. zarejestrowaną pod numerem 16453, na działalność Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wejherowie, za bezzasadną, z przyczyn wskazanych w uzasadnieniu do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza sie Przewodniczącemu Rady Gminy Wejherowo, zobowiązując Przewodniczącego do doręczenia uchwały Skarżącej.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

Przewodniczący Rady


Hubert Toma


Uzasadnienie

W dniu 3 września 2021 r. do Wójta Gminy Wejherowo wpłynęło pismo od mieszkanki Gowina, zwanej dalej Skarżącą, stanowiące skargę na czynności pracowników i Dyrektora Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wejherowie, dotyczące nadużywania swojej władzy, bezczynności urzędu oraz całkowitego bezprawia. Z uwagi na bardzo ogólne zarzuty sformułowane w skardze Wójt Gminy Wejherowo pismem z dnia 8 wrzesnia 2021 r. wezwał skarżącą do złożenia wyjaśnień precyzujących skargę m.in wskazując jakich konkretnie zaniedbań dopuścił się Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Wejherowie oraz w jaki sposób działania Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej dotykają interesów skarżącej. Skarżaca w dniu 17 września 2021 r. pisemnie ustosunkowała się do wezwania informując, że Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej „nie wykonuje swojej pracy zgodnie z prawem, nadużywają swojej władzy i przekraczają granice dokonując bardzo wiele czynów zabronionych, działają w bardzo złej wierze, nie szanują ani prawa ani człowieka...”. Wójt Gminy Wejherowo pismem z dnia 21 września 2021 r. przekazał skargę do Rady Gminy Wejherowo w celu rozpatrzenia zgodnie z właściwoścą, nastepnie Przewodniczący Rady skierował skargę do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji w celu przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego.

Komisja Skarg, Wniosków i Petycji w toku swoich czynności zapoznała się z treścią skargi, zażądała wyjaśnień od skarżonego podmiotu, tj. Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wejherowie, przeprowadziła własne postępowanie wyjaśniające z udziałem Zastępcy Dyrektora GOPS oraz pracownika socjalnego, jak również dokonała analizy całości zgromadzonego materiału dowodowego w postępowaniu skargowym. W dniu 4 października 2021 roku odbyło się posiedzenie Komisji, na którym analizowano treść złożonej skargi, zapoznano się ze wszystkimi udostępnionymi jej materiałami i przygotowano stanowisko na potrzeby Rady Gminy Wejherowo.

Komisja Skarg, Wniosków i Petycji wskazuje, że zgodnie z art. 227 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego - przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy oraz przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw. Poprzez użycie w tym artykule określenia „w szczególności” ustawodawca uznał, że przedmiotem postępowania skargowego mogą być również inne okoliczności niż te w nim wymienione (jest to tzw. katalog otwarty). Jednakże owe inne okoliczności muszą pozostawać w powiązaniu merytorycznym z działaniem bądź zaniechaniem określonych organów administracji publicznej -z jednej strony- a z drugiej strony organ właściwy do rozpoznawania skargi może ją tylko rozpoznawać w zakresie swojej właściwości nie tylko miejscowej, ale głównie rzeczowej, a tą w pierwszej kolejności określa art. 18 b ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372).

Mając tak zakreśloną właściwość, oraz w poszanowaniu dla praw skarżącej dokonano analizy treści złożonej skargi. W trakcie wyjaśnień, Zastępca Dyrektora Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wejherowie poinformowała, że skarżąca jest objęta pomocą ośrodka od 2001 roku. W dniu 15.05.2001 r. otrzymała pierwsze świadczenie - pomoc rzeczową oraz zasiłek celowy na pokrycie części lub całości kosztów leków i leczenia. Skarżąca notorycznie składa wnioski o przyznanie pomocy, co potwierdzić może fakt, że w okresie ostatnich pięciu lat tutejszy ośrodek wydał Pani 77 decyzji odmownych oraz 23 przyznające róznorakie świadczenia. Z analizy przedstawionych dokumentów wynika, że w okresie od 2017 do 2021 roku skarżąca otrzymała świadczenia z pomocy społecznej w  łącznej wysokości 42.446,61 zł. Ponadto z informacji uzyskanych z Działu Świadczeń dla Rodzin GOPS w Wejherowie wynika, iż w okresie od 2017 r. do obecnie, skarżąca otrzymała pomoc finansową w kwocie 10.543,36 zł.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej celem pomocy społecznej jest wsparcie osób i rodzin w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb bytowych i umożliwienie im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka. W związku z powyższym celem pomocy społecznej nie jest stałe dostarczanie środków utrzymania i zastępowania osobistej aktywności osób w tym zakresie. Skarżąca od 2001 r. systematycznie zwraca się o przyznanie świadczeń z pomocy społecznej w różnej formie. Ustawicznie składa wnioski i korzysta ze świadczeń pomocy społecznej, co nasuwa przypuszczenie, że chce uczynić z pomocy społecznej stałe źródło dochodu. Nadmienić należy, iż Decyzją Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku z dnia 18.02.2021r. (sygn. akt SKO Gd/5199/20) utrzymano w mocy zaskarżoną decyzję nr 400/2020 z dnia 18.11.2020 r. w sprawie przyznania zasiłku celowego wskazując, iż „pomoc społeczna ma charakter subsydialny, tj. uzupełniający własne środki, możliwości i uprawnienia osób objętych systemem świadczeń z pomocy społecznej”. Skarżąca czterokrotnie składała skargi na pracowników, pierwszą w 2015 r., następnie w 2019 r., w 2020 r. oraz w 2021 r.

Wszelka pomoc przyznawana jest w oparciu o ustawę o pomocy społecznej, wywiad środowiskowy i załączone do wniosków dokumenty. Przy rozpatrywaniu podania, każdorazowo diagnozowana jest sytuacja osobista wnioskodawcy, opracowywany plan pracy. Osoby ubiegające się o udzielenie świadczenia z pomocy społecznej zobowiązane są do współdziałania w rozwiązywaniu ich trudnej sytuacji życiowej.

Przeprowadzone, przez Komisję Skarg, Wniosków i Petycji Rady Gminy Wejherowo, postępowanie wyjaśniające jednoznacznie wykazało, że zarzuty postawione w skardze uznano za bezzasadne. W działaniu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Komisja nie dopatrzyła się żadnych zaniedbań. Skarżąca swoje zarzuty formułuje w sposób lakoniczny i ogólnikowy, nie popierając ich żadnymi konkretnymi dowodami. Komisja po zapoznaniu się z przedstawioną dokumentacją uznała, że skarżąca objęta jest szerokim wachlarzem pomocy ze strony ośrodka i nie ma podstaw do stwierdzenia, iż działania Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej były niewłaściwe. Nie dopatrzono się w postępowaniu organu zaniedbania lub nienależytego wykonywania zadań, naruszenia interesów skarżącej oraz biurokratycznego załatwienia spraw. Komisja w toku postępowania nie znalazła także potwierdzenia do zarzutów sformułowanych w skardze tj. „nadużywanie swojej władzy, bezczynność urzędu, całkowitego bezprawia i wielu czynów zabronionych, które do chwili obecnej uchodzą im bezkarnie”, „nigdy żadnej sprawy załatwić pozytywnie załatwić nie można, bardzo źle i podle traktują człowieka, (…), w końcu odmawiają jej pomocy i zostawiając samym sobie”.

Z uwagi zatem na brak potwierdzenia słuszności zarzutów podniesionych w skardze Rada Gminy Wejherowo uznaje skargę za bezzasadną.

POUCZENIE: Zgodnie z dyspozycją art. 239 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego - Rada Gminy Wejherowo informuje, że wskutek uznania skargi za bezzasadną, jeśli Skarżący ponowni ją bez wskazania nowych okoliczności - wówczas Rada Gminy Wejherowo może podtrzymać swoje stanowisko (zaprezentowane powyżej) nanosząc odpowiednią adnotację w aktach sprawy - bez zawiadamiania o tym skarżącego.

Mając powyższe na uwadze podjęcie uchwały jest zasadne.

 

Przewodniczący Rady


Hubert Toma 

Id: 1DB0838F-679F-421B-82B6-B80C35A1CFC4. Podpisany

Strona 1

Id: 1DB0838F-679F-421B-82B6-B80C35A1CFC4. Podpisany

Strona 2


Załączniki do pobrania

Plik Nazwa Data dodania Pobrań
Uchwała Nr XXXIII 394 2021 w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność GOPS.pdf (PDF, 230.81Kb) 2021-11-04 07:49:40 33
Plik Nazwa Data dodania Pobrań

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Przemysław Kiedrowski

Data wytworzenia:
27 paź 2021

Osoba dodająca informacje

Piotr Czerwiński

Data publikacji:
04 lis 2021, godz. 07:49

Osoba aktualizująca informacje

Piotr Czerwiński

Data aktualizacji:
04 lis 2021, godz. 07:49