Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Gminy Wejherowo

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

Uchwała Nr XXXVI/425/2021 Rady Gminy Wejherowo z dnia 29 grudnia 2021 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Wejherowo


Uchwała Nr XXXVI/425/2021
Rady Gminy Wejherowo

z dnia 29 grudnia 2021 r.

w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Wejherowo

Na podstawie art 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r., poz. 1372, 1834) oraz art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2021 r. poz. 888, 1648 z 2020 r. poz. 2320) uchwala się, co następuje:

§ 1. Uchwala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Wejherowo w brzmieniu jak w załączniku do niniejszej uchwały.

§ 2. Traci moc uchwała nr XVI/198/2020 Rady Gminy Wejherowo z dnia 4 marca 2020 r.w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Wejherowo (Dz. Urz. Woj. Pom. z 2020 r., poz. 1766).

§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.

 

Przewodniczący Rady


Hubert Toma


Załącznik do uchwały Nr XXXVI/425/2021
Rady Gminy Wejherowo
z dnia 29 grudnia 2021 r.

REGULAMIN
utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Wejherowo

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. Regulamin określa wymagania i warunki utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości znajdujących się w Gminie Wejherowo, a dotyczące:

1) wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:

a) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych;

b) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych prowadzonego przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

b) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego;

c) mycie i naprawę pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;

2) rodzaju i minimalnej pojemności urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych urządzeń i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;

3) utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsc gromadzenia odpadów;

4) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

4) innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;

5) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;

6) wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;

7) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania;

8) zbiórkę odpadów stanowiących części roślin pochodzących z pielęgnacji terenów zielonych, ogrodów, parków i cmentarzy odrębnie od innych bioodpadów stanowiących odpady komunalne;

9) wymagań w zakresie kompostowania biodegradowalnych odpadów stanowiących odpady komunalne w kompostownikach przydomowych na terenie nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi oraz zwolnienia właścicieli takich nieruchomości z obowiązku posiadania pojemnika lub worka na te odpady;

10) warunki uznania, że odpady, o których mowa w ustawie zwanej u.c.p., zbierane są w sposób selektywny.

§ 2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:

1) u.c.p. - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;

2) odpadach wielkogabarytowych - należy przez to rozumieć odpady, które ze względu na swoje rozmiary i masę, nie mogą być umieszczone w typowych pojemnikach/workach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych (np. stolarka budowlana, meble, armatura sanitarna, opakowania i inne materiały o dużych rozmiarach);

3) odpadach budowlanych i rozbiórkowych - należy przez to rozumieć odpady z budowy i remontów, klasyfikowane w grupie 17 katalogu odpadów, z wyjątkiem odpadów niebezpiecznych i materiałów występujących w stanie naturalnym;

4) odpadach niebezpiecznych - rozumie się przez to frakcję odpadów niebezpiecznych wchodzących w skład odpadów komunalnych, które stanowią np.: baterie, akumulatory, świetlówki, resztki farb, lakierów, rozpuszczalników, środków do impregnacji drewna, olejów mineralnych i syntetycznych, benzyn, leków, opakowania po środkach ochrony roślin i nawozach, opakowania po aerozolach, zużyte opatrunki;

5) nieruchomościach, na których zamieszkują mieszkańcy - rozumie się przez to nieruchomości wykorzystywane w całości do celów mieszkalnych oraz nieruchomości mieszkalno-użytkowe lub użytkowo-mieszkalne w części mieszkalnej;

6) nieruchomościach, na których nie zamieszkują mieszkańcy - należy przez to rozumieć nieruchomości wykorzystywane w całości do celów innych niż mieszkalne oraz nieruchomości mieszkalno-użytkowe lub użytkowo- mieszkalne w części użytkowej;

7) punkcie selektywnego zbierania odpadów - należy przez to rozumieć miejsca w których zbierane są odpady komunalne selektywnie zebrane np.: odpady niebezpieczne, odpady wielkogabarytowe, bioodpady (odpady biodegradowalne), odpady budowlano-rozbiórkowe, opony, makulatura, szkło, tworzywa, metale i opakowania wielomateriałowe;

8) wystawkach - należy przez to rozumieć okresowe odbieranie odpadów wielkogabarytowych z nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy;

9) zabudowie jednorodzinnej - należy przez to rozumieć budynki jednorodzinne, o których mowa w ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;

10) zabudowie wielolokalowej - należy przez to rozumieć budynki wielolokalowe, o których mowa w art. 2 ust.3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;

11) zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (ZSEiE) - rozumie się przez to zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, pochodzący z gospodarstwa domowego, który ze względu na charakter i ilość jest podobny do zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych;

12) punkcie zbiórki odpadów niebezpiecznych (PZON) - należy przez to rozumieć miejsca, w których zbierane są odpady niebezpieczne oraz zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;

13) bioodpadach (odpadach biodegradowalnych) - należy przez to rozumieć odpady wymienione w art. 3, ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, z ograniczeniem do odpadów komunalnych i z wyłączeniem części pochodzenia zwierzęcego.

Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 3. 1. Właściciele nieruchomości są obowiązani do utrzymania na jej terenie czystości i porządku poprzez:

1) wyposażenie nieruchomości w pojemniki i worki na odpady komunalne, z zastrzeżeniem ust. 2;

2) zbieranie, gromadzenie i pozbywanie się powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych, zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie;

3) gromadzenie i pozbywanie się powstałych na terenie nieruchomości nieczystości ciekłych, zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie;

4) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego oraz chodników przylegających do nieruchomości;

5) realizację innych obowiązków określonych w regulaminie.

2. Gmina organizuje, dla nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, w ramach opłaty wnoszonej przez mieszkańców za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych, wyposażenie nieruchomości w urządzenia do gromadzenia odpadów selektywnie zebranych, takich jak: makulatura, szkło, tworzywa sztuczne, metale i opakowania wielomateriałowe, popioły z palenisk domowych, odpady zielone, odpady kuchenne - BIO.

3. Wykonanie obowiązków, o których mowa wyżej na terenie budowy, należy do wykonawcy robót budowlanych.

§ 4. 1. Lokalizacja miejsc/pojemników przeznaczonych na gromadzenie odpadów na nieruchomości winna być zgodna z przepisami regulującymi to zagadnienie, a w szczególności z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2019 r. poz. 1065) oraz nie powinna powodować uciążliwości w korzystaniu z tej i sąsiednich nieruchomości.

2. Na właścicielach nieruchomości spoczywa obowiązek utrzymania czystości i dobrego stanu technicznego pojemników na odpady oraz miejsc ich lokalizacji.

3. Na terenie nieruchomości pojemniki/worki na odpady należy ustawić w miejscu wyodrębnionym, dostępnym dla pracowników przedsiębiorcy odbierającego odpady lub, gdy takiej możliwości nie ma, należy wystawić je bezpośrednio przed terminem ich odbioru, przed posesję w sposób, który nie utrudnia przejścia lub przejazdu.

§ 5. Każda nieruchomość, na której wytwarzane są odpady, jest miejscem prowadzenia selektywnego zbierania odpadów w zakresie określonym w niniejszym regulaminie.

§ 6. Nieczystości ciekłe powstające na terenie posesji nie przyłączonej do sieci kanalizacji sanitarnej, winny być gromadzone w zbiornikach bezodpływowych lub przydomowych oczyszczalniach ścieków odpowiadających wymaganiom wynikającym z przepisów odrębnych, w szczególności z ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. 2019 poz. 1186).

§ 7. 1. W miejscach, gdzie z uwagi na czasowy sposób korzystania z nieruchomości nieuzasadnione jest podłączenie nieruchomości do kanalizacji sanitarnej lub budowa bezodpływowego zbiornika na nieczystości ciekłe (np. prowadzona budowa, ogródki działkowe, rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej, impreza plenerowa, użytkowanie sezonowe), dopuszcza się ustawienie toalet przenośnych, celem gromadzenia nieczystości ciekłych.

2. Właściciele nieruchomości odpowiadają za utrzymanie toalet przenośnych we właściwym stanie techniczno-sanitarnym i estetycznym oraz zobowiązani są do udokumentowania utylizacji ich zawartości i/lub zastosowania odpowiednich preparatów.

§ 8. 1. Obowiązek uprzątnięcia terenów, o których mowa § 3 ust. 1 pkt 4, ze śniegu i lodu powinien być realizowany przez właścicieli nieruchomości, poprzez odgarnięcie śniegu i lodu w miejsce nie powodujące zakłóceń ruchu pieszych lub pojazdów lub poprzez inne działania zapewniające usunięcie śliskości.

2. Zakazuje się odgarniania śniegu i lodu na jezdnię.

3. Piasek lub inne materiały użyte do celu usuwania śliskości należy uprzątnąć z chodnika po ustaniu przyczyn ich użycia.

§ 9. 1. Mycie samochodów poza myjniami, może się odbywać jedynie na terenie utwardzonym, z którego powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji deszczowej po uprzednim ich przejściu przez separator i piaskownik lub gromadzone w szczelnych zbiornikach bezodpływowych w sposób umożliwiający ich odbieranie. Ścieki nie mogą być bezpośrednio odprowadzane do kanalizacji sanitarnej, zbiorników wodnych lub do ziemi, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Dopuszcza się mycie samochodów osobowych na terenach nie służących do użytku publicznego, nie spełniających warunków określonych w ust. 1, pod warunkiem stosowania czystej wody bez detergentów (lub udokumentowania stosowania środków nie mających szkodliwego wpływu na środowisko), przy czym nie może ono powodować uciążliwości dla innych osób korzystających z danej nieruchomości lub nieruchomości sąsiedniej.

3. Zabrania się mycia samochodów w odległości mniejszej niż 10 m od cieków wodnych.

§ 10. Drobne naprawy i regulacje pojazdów poza warsztatami samochodowymi są dopuszczalne tylko wtedy, gdy nie są uciążliwe dla osób korzystających z danej nieruchomości i nieruchomości sąsiednich oraz dla środowiska (emisja hałasu, spalin, powstawanie odpadów niebezpiecznych, itp.).

§ 11. Zabrania się wrzucania odpadów komunalnych pochodzących z gospodarstw domowych, sklepów, punktów gastronomicznych i usługowych i innych nieruchomości, na których powstają odpady, do koszy ulicznych oraz do pojemników będących własnością innych osób.

§ 12. 1. Właściciele nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy, w tym także właściciele nieruchomości mieszkalno-użytkowych lub użytkowo-mieszkalnych w części użytkowej, zobowiązani są do zawarcia umowy na odbiór odpadów komunalnych powstałych w wyniku ich działalności, z przedsiębiorcą odbierającym odpady komunalne i wywozu tych odpadów na swój koszt.

2. Inne odpady niż komunalne, powstające na nieruchomości, w tym w wyniku prowadzenia działalności gospodarczej (np. medyczne, weterynaryjne, budowlane, chemiczne, metalowe i inne), należy przekazywać podmiotowi uprawnionemu do ich odbioru i postępować z nimi zgodnie z zasadami przewidzianymi w odrębnych przepisach. Koszt odbioru i zagospodarowania tych odpadów obciąża wytwórców tych odpadów.

§ 13. Zabrania się wrzucania do pojemników i worków na odpady komunalne: śniegu, lodu, gorącego popiołu i żużlu, gruzu budowlanego, substancji toksycznych, żrących lub wybuchowych.

§ 14. 1. Zabrania się spalania odpadów na powierzchni ziemi oraz w instalacjach grzewczych w budynkach.

2. Dopuszcza się okazjonalne spalanie odpadów z drewna niezawierającego substancji niebezpiecznych lub roślin ogrodowych, nie powodując przy tym uciążliwości, w tym zadymienia, z zachowaniem przepisów odrębnych.

§ 15. Dopuszcza się zbieranie odpadów stanowiących części roślin pochodzących z pielęgnacji terenów zielonych, ogrodów, parków i cmentarzy odrębnie od innych bioodpadów stanowiących odpady komunalne.

Rozdział 3.
Sposób prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów komunalnych

§ 16. 1. Każda, nieruchomość, na której wytwarzane są odpady jest miejscem prowadzenia selektywnego zbierania odpadów w zakresie określonym w Regulaminie.

2. Obowiązek określony w ust. 1 winien być realizowany poprzez:

1) prowadzenie selektywnego zbierania i regularnego przekazywania do odbioru następujących rodzajów odpadów komunalnych:

a) makulatury (papieru i tektury),

b) szkła,

c) plastiku (tworzyw sztucznych), metalu i opakowań wielomateriałowych (kartoników po mleku, sokach, itp.),

d) biodopadów komunalnych z podziałem na:

- odpady pochodziące z pielęgnacji ogrodów;

- odpadów kuchennych (BIO) z wyłączeniem części pochodzenia zwierzęcego,

f) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,

g) odpadów wielkogabarytowych,

h) niebezpiecznych np. farb, zużyte baterie i akumulatory, przterminowanych leków, świetlówek, odpadów niekwalifikujących się do odpadów medycznych powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi w szczególności igły i strzykawki,

i) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,

j) budowlanych i rozbiórkowych,

k) opon,

l) popiołów z palenisk domowych;

2) umieszczanie poszczególnych frakcji odpadów w pojemnikach lub workach na poszczególne rodzaje selektywnie zbieranych odpadów zgodnie z ich przeznaczeniem.

3. Odpady zbierane selektywnie, o których mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a-e oraz lit. l winny być gromadzone w pojemnikach o pojemności nie mniejszej niż 110 l lub w specjalnie przystosowanych workach z tworzyw sztucznych, ograniczających możliwość ich rozerwania z zastrzeżeniem § 17 ust. 2. Kolorystyka pojemników/worków jest następująca:

1) makulatura (papier i tektura) - kolor niebieski;

2) szkło - kolor zielony;

3) plastik (tworzywa sztuczne), metale i opakowania wielomateriałowe (kartoniki po mleku, sokach itp.) - kolor żółty;

4) popiół z palenisk domowych - kolor szary;

5) biodpady z pielęgnacji ogrodów - kolor brązowy;

6) bioodpady kuchenne (BIO) - kolor brązowy.

4. W przypadku odpadów kuchennych ulegających biodegradacji BIO winny być gromadzone w specjalnie przystosowanych do tego celu workach ulegających biodegradacji o pojemności 8-10 l, które następnie są umieszczane do worków lub pojemników oznaczonych BIO koloru brązowego.

5. Odpady zbierane selektywnie, o których mowa w ust. 2 pkt. 1 lit. a-e oraz lit. l odbierane są i zagospodarowane w ramach opłaty, na zasadach określonych w uchwale w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

6. Właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, pozbywają się selektywnie zebranych odpadów, poza określonymi w ust. 2 pkt 1 lit. a-e oraz lit. l, w następujący sposób:

1) odpady w postaci zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego należy przekazywać do placówek handlowych (przy zakupie nowego sprzętu) lub dostarczać do Punktów Zbiórki Odpadów Niebezpiecznych. W przypadku sprzętu elektrycznego i elektronicznego o większych rozmiarach przewiduje się bezpośredni odbiór z posesji zamieszkałych na zgłoszenie;

2) odpady wielkogabarytowe należy wystawiać, w terminach "wystawek", nie wcześniej niż 24 godziny przed terminem ich odbioru. Odbiór odpadów wielkogabarytowych nastąpi po wcześniejszym zgłoszeniu do Urzędu Gminy Wejherowo nieruchomości, z której ma nastąpić wywóz, w terminie i w sposób określony przez gminę. Odpady wielkogabarytowe wystawione przed posesję, bez wcześniejszego zgłoszenia wywozu nie zostaną odebrane. Na terenach zabudowy jednorodzinnej odpady wielkogabarytowe winny być wystawiane przed posesję w sposób nieutrudniający przejścia lub przejazdu, a w rejonach zabudowy wielolokalowej przy pergoli śmietnikowej. Właściciel nieruchomości, który zamierza usunąć odpady wielkogabarytowe poza terminem "wystawek" winien zawrzeć umowę z przedsiębiorcą odbierającym odpady komunalne i ponieść koszty ich odbioru oraz zagospodarowania. Właściciel nieruchomości może dostarczyć odpady wielkogabarytowe do punktu selektywnego zbierania odpadów;

3) przeterminowane leki należy dostarczać do Punktów Zbiórki Odpadów Niebezpiecznych lub do innych wyznaczonych miejsc, przy czym papierowe opakowania oraz papierowe ulotki informacyjne należy dołączyć do makulatury;

4) chemikalia należy dostarczać do Punktów Zbiórki Odpadów Niebezpiecznych;

5) zużyte baterie należy umieszczać w pojemnikach na baterie w sklepach lub w innych wyznaczonych miejscach lub dostarczać do Punktów Zbiórki Odpadów Niebezpiecznych;

6) akumulatory należy umieszczać w pojemnikach przy stacjach obsługi samochodów lub dostarczać do Punktów Zbiórki Odpadów Niebezpiecznych;

7) odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi w szczególności igły i strzykawki należy dostarczać do Punktu Zbiórki Odpadów Niebezpiecznych;

8) zużyte opony należy pozostawiać w punktach / placówkach wymiany opon lub dostarczać do punktu selektywnego zbierania odpadów;

10) odpady budowlano-rozbiórkowe należy gromadzić w specjalnych kontenerach lub workach, uniemożliwiających pylenie. Właściciel nieruchomości, który zamierza usunąć odpady budowlano-rozbiórkowe, klasyfikowane w grupie 17 katalogu odpadów, winien przekazywać je przedsiębiorcom odbierającym odpady komunalne na swój koszt lub dostarczać je do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych, przy czym wymaga się odrębnego wydzielenia gruzu budowlanego, tworzyw sztucznych, styropianu i odpadów niebezpiecznych.

7. Harmonogram odbioru odpadów wielkogabarytowych oraz wykaz punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych (PSZOK), oraz punktów zbierania odpadów niebezpiecznych (PZON), a także miejsc zbierania odpadów selektywnie zebranych, znajduje się na stronie internetowej Gminy Wejherowo - www.ugwejherowo.pl      oraz BIP www.bip.ugwejherowo.pl    w zakładce „odpady komunalne”.

8. Właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, mogą zamówić odrębną usługę u przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne na odbiór wyżej wymienionych odpadów z nieruchomości. Usługa taka jest odrębnie płatna i nie jest objęta opłatą wnoszoną do gminy za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych.

9. Właściciele nieruchomości, na których powstają odpady komunalne, a nie zamieszkują mieszkańcy, zobowiązani są do pozbywania się odpadów w sposób określony w tym paragrafie z wyłączeniem ust. 5, przy czym przekazywanie odpadów następuje na zasadach określonych w § 12 ust. 1 i ust. 2.

§ 17. W rejonach zabudowy wielolokalowej gromadzenie szkła, makulatury, plastiku, metalu, opakowań wielomateriałowych, popiołu z palenisk domowych, bioodpadów powinno się odbywać w pojemnikach na odpady zbierane selektywnie, a w rejonach zabudowy jednorodzinnej - w odrębnych workach lub pojemnikach na odpady zbierane selektywnie.

§ 18. 1. Formą zagospodarowania odpadów biodegradowalnych stanowiących odpady komunalne jest ich kompostowanie na nieruchomości. Kompostowanie bioodpadów może odbywać się na terenie nieruchomości, na której powstały, w sposób nieuciążliwy dla użytkowników sąsiednich nieruchomości. Usytuowanie kompostowników na nieruchomości winno zapewniać odległość minimum 5 m od granicy nieruchomości od strony ulicy i 1,5 m od pozostałych granic. Zaleca się stosowanie środków przyspieszających kompostowanie oraz przewietrzanie kompostowników.

2. W przypadku kompostowania bioodpadów w kompostownikach przydomowych, na terenie nieruchomości zabudowanej budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi zwalnia się właścicieli takich nieruchomości, w całości z obowiązku posiadania pojemnika lub worka na te frakcje odpadów. Odpady biodegradowalne w takim przypadku nie są odbierane.

3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 właściciel takiej nieruchomości zamieszkałej nie jest uprawniony do otrzymywania pojemnika lub worka do segregacji dla tej frakcji odpadów.

§ 19. 1. Zmieszane odpady komunalne, winny być gromadzone w specjalnie przystosowanych do tego celu przykrywanych pojemnikach lub kontenerach.

2. Pojemniki lub kontenery powinny posiadać konstrukcję umożliwiającą ich opróżnianie grzebieniowym, widłowym lub hakowym mechanizmem załadowczym pojazdów przeznaczonych do odbioru odpadów.

3. Utrzymywanie pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym powinno być dokonywane poprzez:

1) zapewnienie poddawania pojemników czyszczeniu co najmniej dwa razy w roku;

2) gromadzenie odpadów w pojemniku w ilości niepowodującej jego przeciążania;

3) zamykanie pojemników wyposażonych w mechanizm zamykający w sposób zabezpieczający przed dostaniem się do ich wnętrza wód opadowych.

§ 20. Uznaje się, że na nieruchomości odpady zbierane są w sposób selektywny gdy właściciele nieruchomości postępują z odpadami i zasadami w sposób określony w § 16.

Rozdział 4.
Rodzaj i minimalna pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości

§ 21. 1. Na każdej nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy winny znajdować się pojemniki na odpady komunalne zmieszane. Ilość i wielkość pojemników winna być dostosowana do liczby mieszkańców i ilości wytwarzanych odpadów, w każdym jednak przypadku nie mniej niż:

1) jeden pojemnik o pojemności 60 l - w przypadku gospodarstwa domowego do 2 osób;

2) pojemniki o łącznej pojemności co najmniej 110 l - w przypadku gospodarstwa domowego od 3 do 4 osób;

3) pojemniki o łącznej pojemności co najmniej 170 l - w przypadku gospodarstwa domowego od 5 do 6 osób;

4) pojemniki o łącznej pojemności co najmniej 220 l - w przypadku gospodarstwa domowego od 7 do 8 osób;

5) pojemniki o łącznej pojemności co najmniej 280 l - w przypadku gospodarstwa domowego od 9 do 10 osób;

6) pojemniki o łącznej pojemności co najmniej 330 l - w przypadku gospodarstwa domowego od 11 do 12 osób;

7) pojemniki o łącznej pojemności co najmniej 1,1 m3 - w przypadku, gdy nieruchomość zamieszkuje 13 do 20 osób.

2. W budynkach, w których zamieszkuje więcej niż 20 osób, ilość i wielkość pojemników winna być dostosowana do potrzeb, z zachowaniem norm, o których mowa w ust. 1.

3. Liczba pojemników może być odpowiednio mniejsza niż określona w ust. 1 i 2 przy większej częstotliwości wywozu odpadów niż określona w § 23 ust. 1.

4. Do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych, w ilości jednorazowo zwiększonej ponad pojemność pojemnika, mogą być w uzasadnionych przypadkach użyte worki. Nie dopuszcza się stosowania worków trwale, zamiast pojemnika, o którym mowa w ust. 1.

5. Dla nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne (na przykład prowadzona jest działalność gospodarcza, lub inna działalność, w wyniku której powstają odpady komunalne), ilość i wielkość pojemników winna być dostosowana do potrzeb, nie może być jednak mniejsza niż jeden pojemnik o pojemności 110 l.

6. Dla nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne (np. ogródki działkowe, domki letniskowe, pola biwakowe, miejsca podstawiania przyczep kempingowych itp.) oraz w przypadku gdy właściciele nieruchomości wytwarzają odpady nieregularnie lub sezonowo ilość i wielkość pojemników winna być dostosowana do potrzeb, nie może być jednak mniejsza niż jeden pojemnik lub worek o pojemności 60 l. W przypadku odbioru odpadów w sposób zorganizowany, np. w wyznaczonych punktach lub specjalnie podstawionych kontenerach, właściciel nieruchomości obowiązany jest dostarczyć odpady w określonym miejscu i terminie.

§ 22. Odpady powstałe na terenie nieruchomości posegregowane niezgodnie z zasadami określonymi w regulaminie, będą odbierane jako zmieszane (niesegregowane) odpady komunalne.

Rozdział 5.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

§ 23. 1. Częstotliwość usuwania zmieszanych odpadów komunalnych z nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, winna być dostosowana do ilości odpadów, nie może jednak być rzadsza niż raz na dwa tygodnie w przypadku zabudowy jednorodzinnej i raz na tydzień w przypadku zabudowy wielolokalowej.

2. Częstotliwość usuwania odpadów zbieranych selektywnie z nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, winna być dostosowana do ilości odpadów, nie może jednak być rzadsza niż raz na miesiąc w przypadku zabudowy jednorodzinnej i raz na tydzień w przypadku zabudowy wielolokalowej.

3. Właściciele nieruchomości na których zamieszkują mieszkańcy, mogą dodatkowo, poza ustalonym harmonogramem, przekazywać odpady zebrane selektywnie, o których mowa w § 16 ust. 2 pkt 1, do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych (PSZOK) zorganizowanego przez Gminę.

4. Właściciele nieruchomości winni we własnym zakresie przekazywać odpady niebezpieczne do punktów ich zbiórki (PZON) wskazanych w § 16 ust. 7 lub korzystać ze zbiórek objazdowych.

5. Właściciele nieruchomości zamieszkałych mogą korzystać z wywozu wielkogabarytowych odpadów niebezpiecznych (np. lodówki, telewizory) na zasadach określonych w uchwale w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

§ 24. 1. Częstotliwość usuwania zmieszanych odpadów komunalnych z nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy (np. prowadzona jest działalność gospodarcza), winna być dostosowana do ilości odpadów, nie może jednak być rzadsza niż raz na dwa tygodnie.

2. Częstotliwość usuwania odpadów zbieranych selektywnie z nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy (np. prowadzona jest działalność gospodarcza), winna być dostosowana do ilości odpadów, nie może jednak być rzadsza niż raz na miesiąc.

§ 25. 1. Właściciele nieruchomości, na których znajdują się tereny lub obiekty służące do użytku publicznego, zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w kosze uliczne i ich opróżniania z częstotliwością zapobiegającą przepełnieniu, nie rzadziej jednak niż jeden raz w tygodniu.

2. Kosze uliczne winny być trwałe (betonowe, metalowe, z tworzyw sztucznych), o pojemności nie mniejszej niż 30 l.

§ 26. 1. Właściciele sklepów, punktów gastronomicznych lub usługowych obowiązani są do ustawienia koszy ulicznych na śmieci przed użytkowanymi lokalami i zapewnienia ich opróżniania z częstotliwością zapobiegającą ich przepełnieniu, nie rzadziej jednak niż jeden raz w tygodniu.

2. Dopuszcza się wspólne ustawienie jednego kosza przez nie więcej niż trzech przedsiębiorców bezpośrednio sąsiadujących.

§ 27. Opróżnianie zbiorników bezodpływowych lub przydomowych oczyszczalni ścieków odbywa się na podstawie umowy zawartej między właścicielami nieruchomości, a przedsiębiorcą posiadającym zezwolenie na świadczenie usług w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.

§ 28. Częstotliwość wywozu nieczystości ciekłych ze zbiorników bezodpływowych winna być systematyczna, dostosowana do potrzeb wynikających z ilości pobranej wody i pojemności zbiornika. Właściciele nie mogą dopuszczać do przepełniania zbiorników i wylewania się ścieków na powierzchnię terenu.

§ 29. Częstotliwość wywozu osadów wytworzonych w trakcie eksploatacji przydomowych oczyszczalni ścieków winna być dostosowana do zapisów instrukcji eksploatacji oczyszczalni.

§ 30. 1. Zobowiązuje się właścicieli nieruchomości zamieszkałych, od których odpady komunalne są odbierane na mocy umowy podpisanej między gminą a przedsiębiorstwem wywozowym, do umożliwienia przeprowadzenia kontroli przez pracowników Urzędu Gminy Wejherowo oraz inne upoważnione służby w zakresie sposobu gospodarowania odpadami na terenie swojej posesji (m. in. sposobu prowadzenia segregacji odpadów).

2. Właściciele nieruchomości mają obowiązek przechowywania dokumentów (umów i dowodów zapłaty) potwierdzających korzystanie z usług w zakresie odbioru odpadów stałych i usług w zakresie odbioru nieczystości ciekłych przez okres ostatnich 12 miesięcy i okazywania ich osobom upoważnionym przez Wójta Gminy Wejherowo.

Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

§ 31. Zwierzęta domowe winny być trzymane w pomieszczeniach zamkniętych lub na ogrodzonych nieruchomościach, zabezpieczonych przed ich niekontrolowanym wydostaniem się na zewnątrz.

§ 32. Właściciele psów obowiązani są do zapewnienia bezpieczeństwa osobom postronnym podczas przebywania poza terenem nieruchomości właściciela na przykład poprzez wyprowadzanie ich na smyczy. Dopuszcza się puszczanie psów luzem w miejscach, gdzie nie powoduje to uciążliwości dla innych osób, pod warunkiem, że są one w kagańcu i pod nadzorem właściciela.

§ 33. Zobowiązuje się właścicieli psów do sprzątania psich odchodów z klatek schodowych i innych pomieszczeń służących do wspólnego użytku, z chodników, ulic, trawników i innych terenów służących do użytku publicznego.

§ 34. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do pozbywania się z terenu nieruchomości zwłok padłych zwierząt poprzez przekazanie zwłok zwierzęcia przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą w zakresie odbioru odpadów lub posiadającemu zezwolenia na transport tego typu odpadów albo na prowadzenie działalności w zakresie prowadzenia grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych i ich części, na podstawie indywidualnej umowy zawartej pomiędzy właścicielem nieruchomości, a tym przedsiębiorcą.

Rozdział 7.
Wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakaz ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach

§ 35. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej wprowadza się całkowity zakaz chowu i trzymania zwierząt gospodarskich, z wyjątkiem ptactwa i królików.

§ 36. Utrzymywanie ptactwa (kury, gęsi, kaczki, indyki, gołębie, strusie itp.) i królików dopuszczalne jest na nieruchomościach z zapewnieniem odległości nie mniejszej niż 15 m od granicy posesji od strony ulicy; odległość od pozostałych granic może być mniejsza, o ile właściciele sąsiednich nieruchomości wyrażą na to pisemną zgodę.

§ 37. Prowadzący hodowlę ptactwa lub królików zobowiązani są zapewnić:

1) gromadzenie i usuwanie odpadów i nieczystości powstających w związku z hodowlą;

2) niepowodowanie przez prowadzoną hodowlę, uciążliwości takich jak hałas, odory czy podobne czynniki, wobec osób zamieszkujących na nieruchomości lub nieruchomościach sąsiednich;

3) przestrzeganie zasad sanitarno-higienicznych.

§ 38. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej dopuszcza się utrzymywanie pszczół miodnych linii dopuszczonych do hodowli na terenie województwa pomorskiego w ilości nie większej niż 8 rojów na posesję, w ulach usytuowanych w odległości co najmniej 15 m od granicy nieruchomości sąsiedniej.

§ 39. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej dopuszcza się utrzymywanie danieli i zwierząt futerkowych w celach hodowlanych, w miejscu usytuowanym w odległości do najmniej 2 kilometrów od zabudowań mieszkalnych osób trzecich.

Rozdział 8.
Wyznaczenie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania

§ 40. Obowiązkowej deratyzacji na terenie gminy podlegają nieruchomości, w których prowadzona jest hodowla zwierząt, magazyny, w których przechowywana jest żywność, środki spożywcze i zboże, a także korytarze i pomieszczenia piwniczne w budynkach wielolokalowych, altany śmietnikowe, zsypy i pomieszczenia zsypowe, obiekty, w których prowadzona jest działalność w zakresie zbierania lub przetwarzania odpadów, zakłady przetwórstwa żywności, obiekty, w których prowadzone jest zbiorowe żywienie oraz węzły ciepłownicze.

§ 41. 1. Obowiązkową deratyzację przeprowadza się w dniach od 1 października do 21 października każdego roku.

2. W przypadku wystąpienia populacji gryzoni stwarzającej zagrożenie sanitarne, deratyzacja może zostać przeprowadzona w dodatkowym terminie, na obszarze miejscowego zagrożenia.

Rozdział 9.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§ 42. 1. Gmina poprzez podmioty prowadzące działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych, które są zobowiązane do selektywnego ich odbierania oraz ograniczania ilości odpadów ulegających biodegradacji, kierowanych do składowania, zapewnia warunki funkcjonowania systemu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, aby były możliwe ograniczenia składowania odpadów ulegających biodegradacji.

2. Odpady komunalne odbierane od właścicieli nieruchomości położonych na terenie Gminy Wejherowo winny być przekazywane zgodnie z Planem Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego do Regionalnych Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych w Regionie Północnym.

§ 43. W celu zapobiegania powstawaniu odpadów oraz kształtowania systemu gospodarki odpadami zaleca się, by właściciele nieruchomości zmniejszali ilość wytwarzanych odpadów komunalnych w szczególności poprzez:

1) ograniczenie korzystania z toreb i opakowań jednorazowych;

2) zakup produktów w opakowaniach zwrotnych;

3) stosowanie produktów, które w wyniku zużycia mogą być wykorzystane ponownie po wymianie ich części lub uzupełnieniu;

4) ponowne wykorzystanie lub naprawę użytkowanych przedmiotów;

5) zastępowanie produktów i opakowań nienadających się do odzysku lub nieulegających biodegradacji takimi, które można poddać recyklingowi lub kompostowaniu.

Id: 6313518E-310B-4FEA-8DA9-5A869C213B23. Podpisany

Strona 1

Id: 6313518E-310B-4FEA-8DA9-5A869C213B23. Podpisany

Strona 1


Załączniki do pobrania


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Robert Bianga

Data wytworzenia:
05 sty 2022

Osoba dodająca informacje

Piotr Czerwiński

Data publikacji:
05 sty 2022, godz. 15:13

Osoba aktualizująca informacje

Piotr Czerwiński

Data aktualizacji:
05 sty 2022, godz. 15:13