Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Gminy Wejherowo

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

Uchwała Nr XXXVI/426/2021 Rady Gminy Wejherowo z dnia 29 grudnia 2021 r. w sprawie zasad, trybu udzielania oraz rozliczania dotacji celowych na wymianę źródeł ciepła na przyjazne środowisku (uwaga - RIO orzekło nieważność §3 ust. 2 i §9 ust. 6)

Uwaga wersja doc. nie posiada załączników - załączniki (wzór wniosku i oświadczeń w wersji pdf)

Uchwała Nr XXXVI/426/2021
Rady Gminy Wejherowo

 

z dnia 29 grudnia 2021 r.

w sprawie zasad, trybu udzielania oraz rozliczania dotacji celowych na wymianę źródeł ciepła na przyjazne środowisku

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372,1834) oraz art. 403 ust. 5 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2021 r. poz. 1973) uchwala się, co następuje:

§ 1. Przyjmuje się „Regulamin przyznawania dotacji celowych na wymianę źródeł ciepła na przyjazne środowisku", stanowiący załącznik Nr 1 do uchwały.

§ 2. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.

 

 

 

Przewodniczący Rady


Hubert Toma

 

 

Załącznik Nr 1 do uchwały Nr XXXVI/426/2021
Rady Gminy Wejherowo
z dnia 29 grudnia 2021 r.

 

Regulamin przyznawania dotacji celowych na wymianę źródeł ciepła na przyjazne środowisku.

§ 1. 1. Regulamin określa zasady przyznawania dotacji celowych na realizację przedsięwzięć polegających na likwidacji źródła ciepła niespełniającego wymagań tzw. ekoprojektu1)   oraz jego wymianę na:

1) piec gazowy na gaz ziemny lub gaz płynny;

2) pompę ciepła;

3) piec elektryczny;

4) piec na lekki olej opałowy w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 133 z późń. zm.);

5) piec na pellet klasy 5 w miejscach gdzie nie ma dostępu do sieci gazowej.

2. Dofinansowanie przysługuje podmiotom wskazanym w art. 403 ust. 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska.

3. Dofinansowanie przekazywane będzie w formie dotacji (dopłaty) do kosztów realizacji zadań wskazanych w ust.1, po spełnieniu wymagań określonych w niniejszej uchwale, zawarciu umowy i po ich zakończeniu.

4. Wniosek o uzyskanie dotacji należy złożyć przed zakupem nowego systemu grzewczego i demontażem dotychczas istniejącego.

§ 2. 1. Nie dopuszcza się ponownego ubiegania o dofinansowanie, w przypadku przyznania dofinansowania na ten sam cel. Dopuszcza się łączenie dofinansowania przyznanego na zasadach niniejszego regulaminu z współfinansowaniem na inne cele przyznawanym przez Gminę Wejherowo, jej jednostki organizacyjne lub za ich pośrednictwem.

2. Dopuszcza się dofinansowania na ten sam cel, finansowanych z innych (poza budżetem Gminy Wejherowo) źródeł, np. programy: „Czyste powietrze”, „Stop smog”, itp. Wnioskujący o dofinansowanie powinien we własnym zakresie ustalić, czy podmiot udzielający drugiego dofinansowania dopuszcza równoczesne korzystanie z dofinansowania udzielanego przez Gminę.

3. Dotacja jest udzielana na urządzenia fabrycznie nowe, które montowane są po raz pierwszy.

4. Dotacja nie jest udzielana na:

1) kotły węglowe, w tym na tzw. ekogroszek;

2) kotły zasilane biomasą (w tym pellet) w miejscach gdzie jest dostęp do sieci gazowej;

3) zakup i montaż systemu ogrzewania w nowych budynkach, które nie zostały oddane do użytku;

4) nowe źródło ogrzewania jeśli starym źródłem ciepła jest kocioł gazowy, piec elektryczny, pompa ciepła, piec na lekki olej opałowy lub pellet.

§ 3. 1. Dofinansowanie udziela się w ramach środków przewidzianych na ten cel, w budżecie Gminy Wejherowo, według kolejności wpływu kompletnych wniosków, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 niniejszego paragrafu.

2. Warunkiem zawarcia umowy o dofinansowanie z Wnioskodawcą, jest jego brak zaległości finansowych na dzień podpisania umowy w zakresie: opłat za korzystanie z gminnej sieci wodociagowej i kanalizacyjnej, opłat z tytułu podatków i opłat lokalnych, opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

3. Przyjmowanie wniosków odbywa się w ramach naboru. W przypadku dostępności środków na dotacje ogłasza się kolejne nabory.

§ 4. 1. W celu podpisania umowy na uzyskanie dotacji należy przedłożyć w Urzędzie Gminy Wejherowo następujące dokumenty:

1) wniosek o udzielenie dofinansowania określający planowane przedsięwzięcie, którego wzór stanowi załącznik nr 1A do Regulaminu;

2) dokument potwierdzający prawo do dysponowania nieruchomością (w przypadku budynków stanowiących współwłasność - pisemną zgodę wszystkich współwłaścicieli, a w przypadku wspólnot mieszkaniowych - uchwałę wspólnoty mieszkaniowej w sprawie wyrażenia zgody na wykonanie przedsięwzięcia, w przypadku innych podmiotów - właściwej reprezentacji wraz z oświadczeniem o zapoznaniu się z Regulaminem Uchwałą nr XXXVI/426/2021 Rady Gminy Wejherowo z dnia 29 grudnia 2021 r. w sprawie zasad, trybu udzielania oraz rozliczania dotacji celowych na wymianę źródeł ciepła na przyjazne środowisku, w tym z klauzulą informacyjną dotyczącą zasad przetwarzania danych osobowych w związku z wnioskiem o udzielenie dofinansowania - Załącznik Nr 3A);

3) podpisane oświadczenie o posiadanym źródle ciepła, w tym jego klasie i mocy oraz średnim rocznym zużyciu paliwa stanowiące Załącznik Nr 2A do Regulaminu;

2. W przypadku złożenia kserokopii dokumentów, wymagane jest przedłożenie ich oryginałów do wglądu.

3. Brak kompletu dokumentów uniemożliwi zawarcie umowy na przyznanie dotacji. Jeśli wniosek będzie niekompletny lub nieczytelny, Wnioskujący o dofinansowanie zostanie jednokrotnie wezwany do uzupełnienia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. Nieuzupełnienie tych braków spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia. By ponownie ubiegać się o dotację, będzie konieczne złożenie nowego wniosku.

§ 5. 1. W przypadku ubiegania się o dotację przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą udzielone dofinansowanie będzie stanowić pomoc de minimis w zakresie jakim dotyczy tej działalności w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 743) oraz Rozporządzenia Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. U. UE L 352 z 24.12.2013 r.).

2. Pomoc przedsiębiorstwom sektora produkcji rolnej udzielana będzie zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. U. UE L 352 z 24.12.2013 r., s.9, z późn. zm.).

3. Pomoc przedsiębiorstwom sektora rybołówstwa udzielana będzie zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury (Dz. U. UE L 190 z 28.06.2014 r.. s.45. z późn. zm.).

4. Przedsiębiorcy ubiegający się o pomoc są zobowiązani do złożenia, poza dokumentami wymienionymi w § 4, dokumentów związanych z otrzymaną pomocą:

1) de minimis, określonych w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. Nr 53, poz. 311 z późn. zm.) oraz wszystkich zaświadczeń lub oświadczeń o pomocy de minimis oraz wszystkich zaświadczeń lub oświadczeń o pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołóstwie jakie otrzymali w roku podatkowym, w którym ubiegają się o pomoc oraz w dwóch poprzednich latach podatkowych lub oświadczeń o pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie albo oświadczeń o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;

2) de minimis w rolnictwie i rybołówstwie określonych w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie i rybołówstwie (Dz. U. Nr 121, poz. 810) oraz wszystkich zaświadczeń lub oświadczeń o pomocy de minimis, pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, jakie otrzymali w roku podatkowym, w którym ubiegają się o pomoc oraz w dwóch poprzednich latach podatkowych lub oświadczeń o pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie otrzymanej w tym okresie albo oświadczeń o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie.

5. Udzielanie dotacji stanowiącej pomoc de minimis dokonywane będzie do dnia obowiązywania Rozporządzenia Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. U. UE L 352 z 24.12.2013r.) oraz Rozporządzeń Komisji (UE) Nr 1408/2013 i Nr 717/2014 zgodnie, z którymi udzielanie dotacji będzie stanowić pomoc de minimis w rolnictwie i rybołówstwie.

§ 6. 1. Dotacje przyznawane będą do czasu wyczerpania puli środków przeznaczonych na ten cel w budżecie Gminy na dany rok budżetowy, według kolejności wpływu prawidłowo wypełnionych wniosków.

2. W przypadku wyczerpania się środków finansowych przeznaczonych na dotacje, kolejne wnioski będą zwracane składającym.

§ 7. Kwoty dotacji są zryczałtowane i wynoszą:

1) 1.500,00 zł (słownie: tysiąc pięćset złotych) w przypadku pieca elektrycznego;

2) 2.000,00 zł (dwa tysiące złotych) w przypadku pieca na lekki olej opałowy lub pellet;

3) 2.700,00 zł (słownie: dwa tysiące siedemset złotych) w przypadku pieca gazowego;

4) 3.000,00 zł (słownie: trzy tysiące złotych) w przypadku pompy ciepła.

§ 8. Po przedłożeniu przez wnioskodawcę kompletu dokumentów opisanych w § 4 regulaminu, i ich weryfikacji przez Urząd Gminy, pod warunkiem spełnienia wszystkich wymogów formalnych wynikających z niniejszego regulaminu oraz dostępności środków budżetowych, zawierana będzie umowa o dofinansowanie.

§ 9. 1. Podmioty, o których mowa w § 1 ust. 2, zobowiązane są do przedłożenia, w terminie wynikającym z umowy o udzielenie dotacji, pisemnego rozliczenia dotacji.

2. Do rozliczenia, o którym mowa w ust. 1,dołącza się:

1) dokument potwierdzający trwałe wyłączenie z eksploatacji wymienionego źródła ciepła, którym jest imienny dokument zezłomowania;

2) imienny rachunek za zakup i montaż pieca elektrycznego, pompy ciepła, pieca gazowego, pieca na lekki olej opałowy, pellet lub imienny rachunek za zakup pieca elektrycznego, pompy ciepła, pieca gazowego, pieca na lekki olej opałowy, pellet i oświadczenie wykonawcy instalacji spełniającej wymagania niniejszej uchwały;

3) dokument potwierdzający dokonanie inwentaryzacji nowego źródła ciepła;

4) umowę na dostawę paliwa gazowego zawarta z przedsiębiorcą będącym dostawcą paliwa gazowego w przypadku wymiany dotychczasowego pieca na piec gazowy.

3. W przypadku złożenia kserokopii dokumentów, wymagane jest przedłożenie ich oryginałów do wglądu.

4. Po weryfikacji przedłożonych dokumentów rozliczenia dotacja zostanie przekazana na wskazany przez wnioskodawcę rachunek bankowy.

5. Brak kompletu dokumentów do rozliczenia uniemożliwi wypłatę dotacji. Jeśli wniosek o rozliczenie i wypłatę będzie niekompletny lub nieczytelny, Wnioskujący zostanie jednokrotnie wezwany do uzupełnienia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. Nieuzupełnienie tych braków w terminie uniemożliwi wypłatę środków.

6. Udzielający dotację zastrzega sobie prawo weryfikacji wniosku w terenie, w tym wstępu do pomieszczeń, gdzie zamontowano źródło ciepła, na które udziela się dotacji.

§ 10. Klauzula informacyjna dotycząca zasad przetwarzania danych osobowych zawartych we wniosku o dofinansowanie inwestycji polegającej na wymianie źródeł ciepła na przyjazne środowisku stanowi załącznik nr 3A do Regulaminu.

 

 

1) Rozporządzenie Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe.

 

Uwaga wersja doc. nie posiada załączników - załączniki (wzór wniosku i oświadczeń w wersji pdf)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Załączniki do pobrania


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

instytucja/osoba spoza urzędu BIP

Data wytworzenia:
29 gru 2021

Osoba dodająca informacje

Piotr Czerwiński

Data publikacji:
05 sty 2022, godz. 15:16

Osoba aktualizująca informacje

Piotr Czerwiński

Data aktualizacji:
07 mar 2022, godz. 09:47