Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Gminy Wejherowo

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

UCHWAŁA NR XXII/277/2020 w sprawie przyjęcia Programu Osłonowego Gminy Wejherowo na lata 2021-2023 "Teleopieka dla potrzebujących".


Uchwała Nr XXII/277/2020
Rady Gminy Wejherowo

z dnia 28 grudnia 2020 r.

w sprawie przyjęcia Programu Osłonowego Gminy Wejherowo na lata 2021-2023 "Teleopieka dla potrzebujących".

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j.Dz.U z 2020 r.,poz.713 ze zm.) w związku art. 110 ust. 10 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku
o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1876 ze zm.) uchwala się, co następuje:

§ 1. Uchwala się Program Osłonowy Gminy Wejherowo „Teleopieka dla potrzebujących”, na lata 2021-2023, w brzmieniu określonym w załączniku nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Wejherowo i Gminnemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Wejherowie.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2021 roku.

 

Przewodniczący Rady


Hubert Toma


Załącznik do uchwały Nr XXII/277/2020
Rady Gminy Wejherowo
z dnia 28 grudnia 2020 r.

Program Osłonowy Gminy Wejherowo na lata 2021-2023 "Teleopieka dla potrzebujących".

Rozdział I

WSTĘP

Założenia Długofalowej Polityki Senioralnej w Polsce na lata 2014-2020 to pierwszy tego typu dokument, który w sposób całościowy odnosi się do seniorów oraz wskazuje na postępujący proces, jakim jest nieuchronne starzenie się populacji w Polsce. Starzenie się społeczeństwa państw rozwiniętych jest nieodwracalnym następstwem wielkich osiągnięć i postępów cywilizacyjnych - będących wynikiem znaczącego wzrostu średniej długości życia oraz zmniejszeniem śmiertelności.

Rozwój polityki senioralnej, w tym promocja działań wspierających i zapewniających godziwe starzenie się w dobrym zdrowiu i niezależności, nie byłyby możliwy bez przyjętego przez Radę Ministrów w dniu 24 grudnia 2013 r. dokumentu: Założenia Długofalowej Polityki Senioralnej
w Polsce na lata 2014-2020. Za kluczowe obszary działań w zakresie polityki senioralnej uznano: zdrowie i samodzielność; aktywność zawodową; aktywność edukacyjną, społeczną i kulturalną; gospodarkę senioralną oraz relacje międzypokoleniowe.

Gminny program "Teleopieka dla potrzebujących" odpowiada na zdefiniowane problemy i wpisuje się w główny cel polityki senioralnej w obszarze zdrowie i samodzielność, poprzez tworzenie warunków dla jak najdłuższego utrzymywania dobrego stanu zdrowia i autonomii.

Wdrożenie systemu teleopieki oraz wykorzystanie innowacyjnych technologii w ułatwieniu organizacji opieki dla osób starszych, może być dużym wsparciem i jest zalecanym przez Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej rozwiązaniem. System teleopieki przyczynia się w znacznym stopniu do odciążenia system opieki zdrowotnej, wspiera codzienne funkcjonowanie osób starszych, a opiekunom umożliwia pogodzenie ról, które wypełniają w społeczeństwie.

Na organach władzy samorządowej spoczywa odpowiedzialność wsparcia przede wszystkim osób chorych, niepełnosprawnych, w wieku poprodukcyjnym oraz osób samotnych. W tym stanie rzeczy uzasadnionym jest kontynuowanie oferty pomocowej i uchwalenie Programu Osłonowego Gminy Wejherowo w latach 2021-2023.

Rozdział II

OCENA SYTUACJI WARUNKUJĄCA REALIZACJĘ PROGRAMU

Z danych statystycznych z roku 2019 wynika, iż w Gminie Wejherowo około 15 procent mieszkańców to osoby w wieku poprodukcyjnym. Konieczność zagłębienia się w temat polityki senioralnej wynika przede wszystkim z kierunków interwencji dla poszczególnych obszarów ujętych w Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Wejherowo na lata 2021-2026 oraz rekomendacji, jakie zostały wypracowane w Ocenie zasobów pomocy społecznej Gminy Wejherowo za rok 2019. Dokument spójny jest z założeniami Długofalowej Polityki Senioralnej w Polsce na lata 2014-2020 oraz Strategii Polityki Społecznej Województwa Pomorskiego na lata 2013-2020. Z uwagi na powyższe Gmina Wejherowo podejmuje efektywne działania na rzecz tej grupy wiekowej zarówno wspierając aktywność seniorów, jak i zapewniając opiekę osobom samotnym, niesamodzielnym, czy znajdującym się w trudnej sytuacji.

Usługa Teleopieki od ponad 5 lat jest odpowiedzią na zgłaszane oczekiwania mieszkańców gminy Wejherowo, w tym korzystających z usług opiekuńczych zapewnianych przez Ośrodek i jest skierowana przede wszystkim do osób starszych, samotnych i niepełnosprawnych. Wykorzystując nowoczesne technologie zwiększane jest bezpieczeństwo podopiecznych poprzez szybkie reagowanie w sytuacjach zagrażających zdrowiu lub życiu, a także udzielana jest pomoc i wsparcie interwencyjne w przypadku wystąpienia awarii domowych - zwłaszcza poza godzinami pracy Ośrodka. System Teleopieki i opracowane przy tej okazji procedury mają za zadanie zwiększyć komfort życia i poczucie bezpieczeństwa nie tylko użytkownikom urządzeń, ale również ich rodzinom, które mogą zostać szybko poinformowane, że ich bliscy potrzebują pomocy.

W ramach Programu Osłonowego Gminy Wejherowo na lata 2017-2020 „Teleopieka dla potrzebujących” gmina Wejherowo kontynuowała na swoim terenie możliwość korzystania z rozwiązań z obszaru teleopieki, które można by było wykorzystać we wsparciu i nadzorze nad osobami starszymi, zmniejszając jednocześnie wysiłek i stres opiekuna i poprawiając bezpieczeństwo seniorów. Ponadto warto dodać, iż dzięki temu działaniu udało się w stopniu znacznym uzyskać zwiększenie bezpieczeństwa i godności seniorów w obszarze życia społecznego.

W roku 2019 zapewniono bezpłatną teleopiekę dla 12 osób, niesamodzielnych, samotnych, starszych, niepełnosprawnych i najbardziej potrzebujących mieszkańców Gminy. Ww.
po rozeznaniu sytuacji bytowej, udzielono wsparcia finansowego na zakup aparatu telefonicznego. W jednym przypadku był to zakup aparatu stacjonarnego, zaś w pozostałych aparaty komórkowe. Dla porównania w roku 2018 tą formą wsparcia objętych było jedynie 9 osób.

Analizując korzyści płynące z wdrażania programu teleopieki, należy zaznaczyć że objęcie tą formą pomocy wynikało z potrzeb zgłaszanych przez społeczność lokalną (sołtysów sąsiadów) jak i pracowników socjalnych. Nie odnotowano zgłoszeń od osób prywatnych czy członków rodzin, sytuacja taka świadczyć może o małej świadomości społecznej o tej formie wsparcia, co utwierdza nas w przekonaniu o zasadności dalszego propagowania działań informacyjnych.

Pandemia COVID -19 zdominowała roku 2020, co skutkowało wprowadzeniem Ustawy z dnia
2 marca 2020r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem
i zwalczaniem COVID -19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. Z uwagi na konieczność obowiązku zachowania dystansu społecznego i związanymi z tymi obostrzeniami zmianie uległy zasady funkcjonowania Ośrodka, również w zakresie obsługi klienta i wsparcia osób w środowisku. Zapewnienie usługi teleopieki i rozszerzenie kręgu nią objętych uznaje się za zasadne w celu wsparcia seniorów.

Rozdział III

CELE PROGRAMU

Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa. Jej głównym celem jest umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości. Pomoc społeczna wkracza więc w sytuację osób i rodzin wtedy, gdy nie są one w stanie samodzielnie pokonać kryzys.

Głównym celem Programu jest wsparcie osób i rodzin w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb bytowych i umożliwienie im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka.

Program jest jednym z elementów polityki społecznej Gminy Wejherowo w zakresie poprawy poziomu życia najniżej uposażonych grup społecznych. Po dokonanej analizie klientów Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, którzy z uwagi na swój stan zdrowia wymagaliby wsparcia w formie teleopieki, należy stwierdzić, że ich sytuacja materialna często uniemożliwia im lub ogranicza samodzielny zakup oprzyrządowania w formie aparatu telefonicznego.

Mając powyższe na względzie, niniejszy Program uzupełni i rozszerzy działania Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w zakresie realizacji zadań obowiązkowych gminy, a w szczególności art. 39 i art. 48 b ust. 1 oraz ust. 4 ust.3 ustawy o pomocy społecznej.

Pomoc w tej formie skierowana będzie do osób, które z uwagi na chorobę, niepełnosprawność, wiek, ograniczoną mobilność lub inne obiektywne trudności wskazane przez pracownika socjalnego, wymagają wsparcia w formie teleopieki, a równocześnie nie są w stanie samodzielnie zabezpieczyć sobie oprzyrządowania niezbędnego do realizacji tej usługi.

Rozdział IV

ZASADY REALIZACJI PROGRAMU

Teleopieka to system przywoławczy, który działa 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu i zapewnia natychmiastową pomoc osobie zgłaszającej. W sytuacji zagrożenia - upadek, nagłe pogorszenie stanu zdrowia, lęk, awaria, pożar - wystarczy nacisnąć przycisk alarmowy w formie zegarka bądź wisiorka aby w ciągu kilku sekund połączyć się z Centrum Interwencyjnym Teleopieki, które w zależności od sytuacji zapewnia odpowiednią pomoc. Przeszkolony teleopiekun otrzymując zgłoszenie, wie kto i skąd dzwoni, jaki jest stan jego zdrowia, jakie leki przyjmuje i jakie mogą być
w związku z tym zagrożenia.

Warunkiem korzystania przez mieszkańca z systemu teleopieki jest zdolność do obsługi "przycisku alarmowego", posiadanie dowolnego abonamentu telefonii stacjonarnej lub sieci GSM oraz specjalnie dostosowanego aparatu telefonicznego.

Teleopieka to usługa, która daje możliwość całodobowego wezwania pomocy w przypadku zagrożenia życia i zdrowia, dzięki czemu niweluje uczucie codziennej niepewności i strachu osób starszych oraz samotnych. Ponadto, pomoc udzielona w ciągu kilku minut, zapobiega często powikłaniom, których nie można cofnąć, zmniejsza tym samym koszty hospitalizacji, leczenia i rehabilitacji. Ten rodzaj opieki, zapewniającej natychmiastową pomoc, podniesie komfort życia i zwiększy uczucie bezpieczeństwa, zarówno osób potrzebujących, jak również ich opiekunów. Podtrzymanie dobrej kondycji psychicznej i fizycznej osób starszych i niepełnosprawnych, pozwoli na ich większą samodzielność, poczucie autonomii oraz wydłuży okres pozostania w dotychczasowych miejscach zamieszkania.

Usługa teleopieki w gminie Wejherowo realizowana jest w formie wykupu abonamentu - usługi realizowanej przez niezależny podmiot gospodarczy. Polega ona na zapewnieniu mieszkańcom Gminy Wejherowo bezpłatnego dostępu do telefonicznej opieki domowej, polegającego na elektronicznym całodobowym monitoringu i przyzywaniu natychmiastowej pomocy w przypadku zagrożenia życia, zdrowia, bezpieczeństwa osób starszych i osób z niepełnosprawnościami w miejscu ich zamieszkania.

Kolejnym elementem programu jest zapewnienie osobom potrzebującym wsparcia finansowego
na zakup aparatu telefonicznego, warunkującego możliwość skorzystania z ww. usługi, poprzez przyznanie osobom spełniającym kryteria pomocy w formie zasiłku celowego.

Podstawą realizacji Programu Osłonowego Gminy Wejherowo „Teleopieka dla potrzebujących”, zwanego dalej „Programem” jest art. 17 ust. 2 pkt 4 oraz art. 110 , ust.10 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej.

Przepis ten zezwala Gminie na podejmowanie innych niż wymienione w art.17 ust.1 ustawy o pomocy społecznej, zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb, w tym tworzenie i realizację programów osłonowych, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych.

Ograniczona mobilność spowodowana niepełnosprawnością, chorobami, wiekiem, nieporadnością w prowadzeniu gospodarstwa domowego, samotnością, czy też zamieszkiwanie w oddaleniu od centrów wsi uzasadnia wytypowanym przez pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej wsparcie w zakresie opisanym w Programie.

Procedura przyznawania pomocy rzeczowej odbywać się będzie zgodnie z przepisami ustawy
o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 roku, a w szczególności dotyczącymi udzielania świadczeń według niżej wymienionych zasad:

1)Pomoc w ramach Programu przyznawana jest w zależności od sytuacji dochodowej osoby lub rodziny przy jednoczesnym wystąpieniu co najmniej jednego z powodów wymienionych w art. 7 pkt 2 - 15 ustawy o pomocy społecznej lub innych okoliczności uzasadniających udzielenie pomocy społecznej.

2)Jeżeli dochód osoby samotnie gospodarującej , osoby w rodzinie lub rodziny nie przekracza 100 % kryterium dochodowego określonego zgodnie art. 8 ust. 1 pkt. 1 - 3 ustawy o pomocy społecznej, klienci Programu mogą korzystać z pomocy bezzwrotnie.

3)Jeżeli dochód osoby samotnie gospodarującej, osoby w rodzinie bądź rodziny przekracza 100 % kryterium dochodowego określonego zgodnie z art.8 ust.1 pkt. 1-3 ustawy o pomocy społecznej, udzielenie pomocy w formie świadczenia pieniężnego może odbywać się na zasadzie zwrotu kosztów przyznanego świadczenia. Zasady zwrotu określa Uchwała NR XLIII/514/2018 Rady Gminy Wejherowo z dnia 20 czerwca 2018r. r. w sprawie zasad zwrotu niektórych wydatków
za świadczenia z pomocy społecznej będących w zakresie zadań własnych gminy.

4)W uzasadnionych przypadkach, na podstawie § 4 wymienionej powyżej uchwały można odstąpić od żądania zwrotu wydatków poniesionych na pomoc.

5)Przyznanie pomocy następuje na wniosek osoby zainteresowanej, jej przedstawiciela ustawowego bądź innej osoby, za zgodą osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego.

6)Pomoc w ramach programu może być udzielana z urzędu.

7)Każdy wniosek poprzedzony zostanie dogłębną analizą sytuacji rodzinnej, zdrowotnej i materialnej osób i rodzin.

8)Przyznanie pomocy następuje w drodze decyzji administracyjnej.

9)Warunkiem korzystania przez klienta z systemu teleopieki jest zdolność do obsługi "czerwonego przycisku alarmowego" oraz posiadanie dowolnego abonamentu telefonii stacjonarnej lub sieci GSM.

Rozdział V

PODMIOTY REALIZUJĄCE PROGRAM

Podmiotem koordynującym i nadzorującym realizację Programu jest Wójt Gminy Wejherowo. Za realizację programu odpowiedzialnym jest Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Wejherowie. Do zadań podmiotów realizujących Program należy:

1.Wójt Gminy Wejherowo:

1)koordynacja i nadzór nad realizacją Programu;

2)przedstawia sprawozdania Radzie Gminy Wejherowo z wykonania Programu w terminie właściwym dla sprawozdania z wykonania budżetu Gminy.

2.Dyrektor Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wejherowie:

1)planowanie wysokości środków finansowych na realizację Programu;

2)diagnoza środowisk i grup społecznych będących adresatami Programu;

3)przyznawanie i rozliczanie pomocy;

4)przygotowanie danych dotyczących realizacji Programu i przekazanie w oznaczonym terminie Wójtowi Gminy Wejherowo.

Rozdział VI

FINANSOWANIE PROGRAMU

Program Osłonowy Gminy Wejherowo na lata 2021-2023 „Teleopieka dla potrzebujących” będzie finansowany ze środków samorządowych Dział 852 Pomoc Społeczna z rozdz. 85295 - Pozostała działalność oraz rozdz. 85214 - Zasiłki i pomoc w naturze.

Z prognoz i danych Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wejherowie wynika, że w latach 2021-2023 z pomocy w ramach Programu Osłonowego „Teleopieka dla potrzebujących” mogą skorzystać kolejne 4 osoby będących klientami ośrodka, czyli pomocą zostanie objętych 16 osób.

Nadto uwzględnić należy pewien zakres osób, które klientami Ośrodka obecnie nie są, ale wyrażą wolę uczestniczenia w przedmiotowym programie. W związku z tym w budżecie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wejherowie na rok 2021, zaplanowano kwoty: 5.724,00 zł (85295 4300) oraz 1.000,00 zł (85214 3110), która w kolejnych latach będzie modyfikowana, stosownie do aktualizowanych potrzeb.

Id: DDB4956B-1D0D-4E7F-A45C-BB7B88DFB554. Podpisany

Strona 1

Id: DDB4956B-1D0D-4E7F-A45C-BB7B88DFB554. Podpisany

Strona 4


Załączniki do pobrania


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Piotr Czerwiński

Data wytworzenia:
28 gru 2020

Osoba dodająca informacje

Piotr Czerwiński

Data publikacji:
29 gru 2020, godz. 15:12

Osoba aktualizująca informacje

Piotr Czerwiński

Data aktualizacji:
29 gru 2020, godz. 15:12